مجتمع صنایع دینه ایران

درمان سوختگی و جای زخم

بعضی مواقع، به صورت اتفاقی و ناخودآگاه پیش می‌آید که دچار سوختگی می‌شویم و قسمتی از بدن به دلیل حرارت زیادی که بر اثر تماس با آتش، آب جوش، سوختگی با لیزر، سوختگی با روغن و مواردی از این قبیل می‌بیند، آسیب می‌بیند که اگر به سریع به درمان آن نپردازیم ممکن است دچار عفونت شود. در این محتوا قصد داریم بهترین راهکارهای درمان جای سوختگی را با شما در میان بگذاریم با ما همراه باشید.

چگونه جای سوختگی بر روی پوست به وجود می‌آید؟

زمانی که قسمتی از بدن بر اثر لمس کردن اجسام داغ، ریختن آب جوش و هر اتفاق دیگری از این قبیل دچار سوختگی می‌شود، سلول‌های پوست می‌میرند و بلافاصله پوست آسیب‌دیده اقدام به تولید کلاژن که یک نوع پروتئین برای رویش مجدد سلول‌‌های پوستی است می‌کند و از این طریق پوست‌های آسیب‌دیده را تعمیر می‌کند. مادامی که سوختگی پوست بهبود می‌یابد و ترمیم می‌شود به دلیل اینکه سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند، نواحی آسیب دیده تغییر رنگ می‌دهد، پوست آن ضخیم می‌شود و اسکار جای زخم بر روی آن به وجود می‌آید.

در بعضی موارد این اسکارها با گذشت زمان ترمیم می‌شوند و اثری از آنها بر روی بدن نمی‌ماند اما در بعضی موارد تاثیر شدیدی بر روی بدن دارند که به راحتی محو نمی‌شوند و لازم است برای از بین بردن جای سوختگی پوست، درمان‌های مناسبی بر روی آن انجام بگیرد.

سوختگی‌هایی که بر روی پوست ایجاد می‌‌شود هر کدام دلیل خاصی دارند و عوامل مختلفی ممکن است بروز این عارضه شود که در اینجا به انواع سوختگی و درمان آن اشاره خواهیم کرد:

سوختگی بر اثر حرارت آتش

این نوع سوختگی از بیشترین و خطرناک‌ترین نوع سوختگی‌ها است که افراد زیادی در طول سال به آن دچار می‌شوند. این عارضه باعث از بین رفتن بافت سلول‌های پوستی می‌شود و نسبت به انواع دیگر، بیشترین اسکار را بر روی پوست بر جای می‌گذارد.

سوختگی بر اثر تابش

این عارضه زمانی رخ می‌دهد که فرد برای مدت زمان طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار می‌گیرد. در مواردی نیز تشعشعات اشعه ایکس نیز باعث ایجاد این نوع سوختگی می‌شود. سوختگی تابشی معمولا رنگ پوست را تغییر می‌دهد و یا باعث ایجاد رنگدانه‌ها بر روی پوست می‌شود.

سوختگی شیمیایی

این نوع عارضه سوختگی، زمانی رخ می‌دهد که پوست فرد به صورت مستقیم با مواد شیمیایی مثل حلال‌ها، اسیدهای غلیظ و … تماس داشته باشد.

سوختگی الکتریکی

سوختگی الکتریکی بر اثر تماس پوست به صورت متناوب و یا مستقیم با جریان الکتریکی ایجاد می‌شود.

بهترین درمان برای از بین بردن جای سوختگی

درمان جای سوختگی به نوع و شدت سوختگی بستگی دارد. در صورتی که جای سوختگی شما خیلی شدید باشد، بهترین راه حل این است که به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. اگر سوختگی خیلی شدید باشد، ممکن است نیاز به درمان‌های پیچیده‌تر داشته باشید.

در صورتی که سوختگی خفیف تا متوسط دارید، می‌توانید از راهکارهای زیر برای کمک به از بین بردن جای سوختگی استفاده کنید:

تمیزی و بهداشت محل سوختگی:  

قبل از هر کاری، مطمئن شوید که محل سوختگی تمیز باشد. این کار به جلوگیری از عفونت کمک می‌کند.

استفاده از کرم‌های التیام‌بخش:

کرم‌هایی که دارای مواد ضد التهاب و تسکین‌دهنده هستند می‌توانند در کمک به ترمیم پوست و کاهش التهاب محل سوختگی مفید باشند. می‌توانید از کرم‌هایی که در پست قبل اشاره شد، استفاده کنید.

استفاده از آلوئه‌ورا:

ژل آلوئه‌ورا خصوصاً برای سوختگی‌های سبک تا متوسط می‌تواند موثر باشد. این ژل دارای ویژگی‌های التیام‌بخش و خنک‌کننده است.

استفاده از پانتنول (ویتامین B5):

کرم‌های حاوی پانتنول می‌توانند به ترمیم پوست کمک کنند و به بهبود وضعیت پوست کمک می‌کنند.

تغذیه مناسب و مراقبت از پوست:

مصرف آب به میزان کافی و مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند در بهبود سریع‌تر پوست کمک کند.

همچنین، بهتر است هرگز جای سوختگی را خودتان باز نکنید یا مواد عجیب و غریب روی آن نپاشید. در صورتی که بهبود محل سوختگی به طور قابل توجهی تا چند روز اول اتفاق نیفتد یا وضعیت بدتر شود، به پزشک مراجعه کنید.

پیشنهاد ما به شما برای درمان سوختگی و جای زخم ، پماد سوختگی کالاندولا دینه است. این پماد فاقد کورتن، کاملا طبیعی و گیاهی، مناسب برای درمان سوختگی، درمان ادرار سوختگی، درمان عرق سوز، درمان التهاب پوست، درمان جای نیش حشرات و درمان و پیشگیری از آفتاب سوختگی.

پماد ضد التهاب و سوختگی کالاندولا

درمان جای زخم 

 
درمان جای زخم بستگی به نوع و عمق زخم دارد. اگر زخم شما عمق زیادی دارد یا به هر دلیلی عفونت شده است، بهتر است به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. اگر زخم شما خیلی عمیق یا پهن است، توصیه می‌شود تنها از دستورات پزشک عمل کنید.
 
در صورتی که زخم کوچکتر و سطحی باشد، ممکن است از راهکارهای زیر برای درمان آن استفاده کنید:
 

تمیزی و بهداشت محل زخم:  

ابتدا مطمئن شوید که محل زخم تمیز است. با دستورات پزشک، زخم را با محلول‌های ضدعفونی کننده پاک کنید.
 

استفاده از کرم‌های التیام‌بخش برای درمان جای زخم:  

کرم‌های حاوی موادی مانند سیکاپلاست یا بیپانتن می‌توانند به ترمیم پوست کمک کنند.
 

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها بیرا درمان جای زخم:  

در صورتی که زخم به عفونت دچار شده باشد، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک تجویز کند.
 

تغذیه مناسب و مراقبت از زخم:  

مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند به بهبود ترمیم زخم کمک کند.
 

استفاده از پانتنول (ویتامین B5): 

کرم‌های حاوی پانتنول می‌توانند در ترمیم پوست زخمی مؤثر باشند.
 
همچنین، پیشنهاد می‌شود هرگز زخم را باز نکنید یا از مواد غیرضروری بر روی زخم استفاده نکنید. در صورتی که وضعیت زخم بدتر شود یا بهبود به طور قابل توجهی اتفاق نیفتاد، حتماً به پزشک مراجعه کنید.  
 
پیشنهاد ما به شما برای درمان سوختگی و جای زخم ، پماد سوختگی کالاندولا دینه است. این پماد فاقد کورتن، کاملا طبیعی و گیاهی، مناسب برای درمان سوختگی، درمان ادرار سوختگی، درمان عرق سوز، درمان التهاب پوست، درمان جای نیش حشرات و درمان و پیشگیری از آفتاب سوختگی.
 

پماد کالاندولا به دلیل گیاهی بودن، 100% طبیعی بودن و فاقد کورتون بود هیچ عوارض پس از مصرفی ندارد. شما می توانید حتی در زمانی که پوستتان آسیبی ندارد از آن برای شفافی پوست و نرمی آن نیز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.