Warning: Use of undefined constant aaa - assumed 'aaa' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dinehiran/public_html/wp-content/themes/foden/templates/headers/header-2.php on line 11
مجتمع صنایع دینه ایران
درمان عرق سوز

عرق سوز شدن یکی از مشکلاتی است که معمولا افراد در گرما با آن مواجه می‌شوند. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که به علت مسدودی غدد تعرق بدن، عرق تولید شده به سطح پوست نرسد. این اتفاق باعث می‌شود تا عرق تبخیر نشود و در نتیجه مشکلاتی مثل حساسیت‌های پوستی برای شخص به وجود آید.

 

عرق‌ سوز یا Heat rash چیست؟

زمانی میگویند پوست عرق‌ سوز شده که دانه‌های ریزی روی پوست بدن به وجود می‌آیند. از نظر ظاهری این دانه‌ها می‌توانند شبیه به جوش‌های کوچک، تاول‌های ریز، یا لکه‌هایی متراکم شبیه به سوختگی سطحی پوست باشند.

عرق چگونه موجب سوختگی پوست می‌شود؟

هنگامی که ورزش می‌کنید، بدن شما عرق می‌کند تا خنک شود، چرا که افزایش دما می‌تواند منجر به تحریک بدن و گرمازدگی شود. در حالی که تعریق به خنک شدن بدن شما کمک می‌کند، خود عرق می‌تواند باعث آسیب رساندن به پوست شود. هنگامی که عرق با چربی‌های طبیعی، سلول‌های مرده پوست و ترکیبات روی پوست شما مخلوط می‌شود، التهاب و انواع آکنه و جوش بروز پیدا می‌کند. از طرفی ورزش و تعریق مایعات بدن شما را از بین می‌برد و پوست خشک و خشک‌تر می‌شود. عرق نیز حاوی سدیم، اوره و لاکتات است که می‌تواند پوست را بیشتر خشک کند. همه این عوامل در کنار هم باعث ایجاد سوختگی و تحریک‌پذیری در پوست می‌شود.

عرق‌ سوز شدن پوست در حالت عادی مشکل بسیار رایجی است که با خنک کردن بدن، نوشیدن آب کافی، دوش آب سرد یا راه‌حل‌های ساده خانگی برطرف می‌شود. اما در برخی موارد به دلیل حمله باکتری‌های مولد بیماری که از قبل روی سطح پوست وجود دارند، عفونی می‌شود. در چنین مواقعی علاوه بر درمان‌های اولیه نیاز به استفاده از آنتی‌بیوتیک خواهد بود، که البته تشخیص آن به عهده پزشک است.

علت عرق سوز شدن چیست؟

همانطور که قبلا ذکر کردیم اگر شخصی به شدت عرق کند، اما قطرات آن به علت مسدودیت منافذ از بدن خارج نشوند تبخیر نخواهند شد. این مشکل را عواملی مثل رطوبت زیاد، گرما و سایش پوست تشدید می‌کنند.

در بدن برخی افراد به علت مشکلاتی مثل اضافه وزن و گردش هوای ناکافی در نواحی مثل گردن، زیر بغل، کشاله ران، زیر سینه و جاهای دیگر این عارضه ایجاد می‌شود. این اتفاق باعث می‌شود که در بین اعضای مختلف بدن مثل ران پا اصطکاک به وجود آید و در نتیجه ساییدگی و التهاب برای پوست اتفاق بیافتد. عرق سوز شدن زیر سینه یکی مشکلات ناراحت‌کننده و رایجی است که افراد چاق با آن مواجه هستند.

به نظر می‌رسد پوشیدن لباس‌های آزاد می‌تواند تا حد زیادی به جلوگیری از عرق سوز شدن کنند. لباس‌های تنگ و چسبان مانع خروج عرق از بدن و تبخیر آن می‌شوند. بعضی محصولات بهداشتی مثل کرم‌ها و لوسیون‌های بدن بسیار غلیظ هستند و در نتیجه باعث مسدودی مجاری تعرق خواهند شد.

عرق سوز شدن ناحیه تناسلی یکی دیگر از مواردی است که افراد زیادی به‌ویژه خانم‌ها با آن مواجه هستند. باید بدانید مشکلاتی مثل تغییرات یا عدم تعادل هورمونی می‌توانند منجر به بروز این عارضه می‌شوند.

علت عرق سوز شدن

اگر هوا گرم نیست و فعالیت سنگین ندارید، موارد زیر می‌توانند از دیگر دلایل بروز این مشکل باشند:

  • مصرف داروهای کنترل بارداری
  • مصرف داروهای هورمونی
  • یائسگی
  • دیابت
  • کمبود قند خون
  • پرکاری تیروئید یا هیپوتیروئیدیسم
  • مصرف داروهای ضد افسردگی
  • مصرف داروهای میگرن
  • مصرف دیافروتیک‌ها
  • اضطراب و استرس
  • داشتن سابقه هیپرهیدروز
  • ممکن است این مشکل ارثی باشد.

انواع عرق سوز بدن کدام است؟

عرق‌ سوز انواع مختلفی دارد. عرق‌سوز یا بثورات پوستی که در اثر احتباس قطرات عرق در زیر پوست ایجاد می‌شود، که به آن میلیاریا یا miliaria نیز میگویند، با توجه به عمق مجاری عرق مسدود شده طبقه‌بندی می‌شوند. البته علائم و نشانه‌ها نیز برای هرکدام از این موارد، متفاوت است.

عرق‌ سوز کریستالی یا miliaria crystalina

این نوع از عرق‌سوز خفیف‌ترین شکل بثورات پوستی است. اگر قطرات عرق در بالایی‌ترین سطح پوست دچار احتباس شوند، عرق‌سوز کریستالی روی بدن ایجاد می‌شود. این نوع عرق‌سوز را با تاول‌ها یا برجستگی‌های پر از مایع که به راحتی می‌ترکند، شناسایی می‌کنند.

عرق‌ سوز خاردار یا miliaria rubra

این نوع از عرق‌ سوز در لایه‌های زیرتر سطح پوست ایجاد می‌شود. سپس خودش را به صورت لکه‌هایی شبیه به سوختگی‌های درجه دوم روی پوست نشان می‌دهد. به همین دلیل به آن عرق‌ سوز خاردار گفته می‌شود. احساس سوزش و خارش پوست در این نوع از عرق‌ سوز بیشتر است. علامت بروز عرق‌ سوز خاردار روی پوست لکه‌های قرمز و ملتهب یا برجستگی‌های قرمز رنگی است که فرد روی آن‌ها احساس خارش می‌کند.

عرق‌ سوز چرکی یا miliaria pustulosa

این نوع خاص از عرق‌سوز کمتر رخ می‌دهد. اما در صورتی که جوش‌های ریز عرق‌سوز، در اثر ترکیب با باکتری‌های بیماری‌زای سطح پوست چرکی شوند، عرق‌سوز چرکی ایجاد می‌شود. این مدل از عرق‌سوز آزار دهنده است و باید با آنتی‌بیوتیک تجویز پزشک آن را درمان کرد.

عرق‌ سوز عمیق یا miliaria profunda

در ابتدا باید گفت که این نوع خاص از عرق‌ سوز در لایه‌های بسیار عمیق‌تر پوست ایجاد می‌شود. عرق‌ سوز عمیق طی فرآیندی، دقیقاً برعکس فرآیند عادی عرق‌ سوزهای معمولی روی پوست ایجاد می‌شود. یعنی در صورتی که عرق خارج شده شسته نشده و بیش از حد روی پوست بماند، پس از مدتی به داخل پوست نشت می‌کند. این فرآیند باعث ایجاد ضایعات سفت و محکم گوشتی رنگی می‌شود که به آن عرق‌ سوز عمیق گفته می‌شود.

درمان عرق سوز با پماد کالاندولا دینه

چگونه از عرق سوز شدن پیشگیری کنیم؟

عرق سوز شدن وسط سینه یا زیر آن و ران پا می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. در ادامه به معرفی نکاتی ساده می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید از بروز چنین مشکلی پیشگیری کنید.

  • وزن متناسب علاوه بر پیشگیری از این عارضه، در حفظ سلامت کلی بدن بسیار موثر است. اگر اضافه وزن دارید باید آن را با ورزش و رژیم غذایی لاغری کاهش دهید. البته اگر هوا گرم و مرطوب باشد و لباس آزادی در حین ورزش نپوشید خود این موضوع می‌تواند منجر به عرق‌ سوز شود، بنابراین از پوشیدن لباس‌های تنگ به‌ویژه در زمان انجام فعالیت‌های فیزیکی سنگین بپرهیزید.
  • پیشنهاد می‌دهیم همیشه لباس‌هایی از جنس نخ بپوشید. این نوع لباس‌ها به اندازه کافی منافذ باز دارند و جلوی گردش هوا را روی پوست بدن نمی‌گیرند. لباس‌های پلاستیکی منجر به تعریق بیشتری می‌شوند و به علت جنس نامناسبشان از تبخیر قطرات عرق جلوگیری می‌کنند.
  • نوشیدن آب کافی در طول روز از عرق سوز شدن جلوگیری می‌کند.
  • اگر شدت تعریق در بدنتان زیاد است باید روزانه دوش بگیرید. بهتر است هر از چند گاهی در طول استحمام از لایه‌ بردارهای ملایم پوستی استفاده شود تا علاوه بر حفظ شادابی پوست از بسته شدن منافذ غدد تعریق جلوگیری کنند.
  • شیو کردن، اپیلاسیون یا لیزر موهای قسمتی از بدن که تعریق زیادی دارد می‌تواند از بروز این عارضه جلوگیری کند. این مورد به‌ویژه در ناحیه شرمگاهی بسیار موثر است.
  • اگر فکر می‌کنید که علت تعریق زیاد بدنتان به اضطراب و استرس مربوط می‌شود، انجام ورزشی مثل یوگا یا مدیتیشن می‌تواند در کاهش استرس شما موثر باشد.
  • بهتر است حتما محیط زندگی شخص تهویه مناسبی داشته باشد. به‌ویژه در زمان خواب که شدت تعریق و در نتیجه احتمال عرق سوز شدن افزایش می‌یابد.
  • برای جلوگیری از عرق سوز شدن نوزادان پتو یا قنداق آن‌ها را سفت نبندید. همچنین از پودرهای بچه مخصوصی که در بازار موجود هستند استفاده کنید.
  • رژیم غذایی بیشترین تاثیر را در سلامت بدن دارد. بهتر است از مصرف الکل، مواد غذایی چرب، چاشنی دار و کافئین زیاد بپرهیزید.
  • اگر محیط زندگی شما بسیار مرطوب است، می‌توانید در منزل خود از دستگاه رطوبت‌گیر استفاده کنید.

در فصل تابستان هستیم و بر اثر گرما و نور خورشید ممکن است بساری از سوختگی ها برای ما اتفاق بیفتد که پماد کالاندولای دینه بهترین روش برای درمان انواع سوختگی است، مثل درمان سوختگی درجه 1، درمان آفتاب سوختگی، درمان جای نیش حشرات، درمان ادرار سوختگی کودکان، درمان التهاب پوستی، درمان اگزما و …

درمان قطعی عرق سوز با پماد ضد التهاب کالاندولا 

پماد کالندولا دینه فاقد کورتن و کاملاً گیاهی، با خاصیت درمان التهاب پوست و سوختگی، بهترین راه برای درمان عرق سوز است که شما می توانید در ناحیه های آسیب دیده روزی 2 مرطبه از آن استفاده کنید.

پماد ضد التهاب و سوختگی کالاندولا

دیگر خواص پماد کالاندولای دینه

  1. درمان التهاب پوستی
  2. درمان سوختگی پوست با اجسام داغ و یا بخار آب
  3.  پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی
  4. درمان آفتاب سوختگی در خانه
  5. درمان گزیدگی نیش حشرات
  6. درمان جوش پوست
  7.  درمان اگزما پوست
  8.  درمان خشکی پوست
  9. درمان ترک پوست
  10. درمان عرق سوز شدن
  11. درمان ادرار سوختگی اطفال
  12. بازسازی و ترمیم پوست
  13. درمان زخم بستر
  14. درماتیت ناشی از پرتودرمانی
  15. درمان سریع سوختگی

  16. خواص پماد کالاندولا برای صورت

  17. پماد حساسیت پوستی

  18. پماد ضد خارش 

سوختگی کشاله ران

عرق سوز شدن یا سوختگی کشاله ران یکی از مشکلاتی است که معمولا افراد در گرما با آن مواجه می‌شوند. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که به علت مسدودی غدد تعرق بدن، عرق تولید شده به سطح پوست نرسد. این اتفاق باعث می‌شود تا عرق تبخیر نشود و در نتیجه مشکلاتی مثل حساسیت‌های پوستی برای شخص به وجود آید.

عرق سوز شدن یا سوختگی کشاله ران به انگلیسی Heat rash خوانده می‌شود و نام دیگر آن میلاریا (miliaria) است. این مشکل می‌تواند برای شخص بسیار ناراحت‌کننده و دردناک باشد. سوختگی کشاله ران منجر به التهاب، تاول، قرمزی و خارش در آن ناحیه خواهد شد.

روش های خانگی درمان عرق‌ سوز

  • کمپرس با آب سرد یا قطعات یخ برای درمان عرق سوز

به‌طورکلی خنک کردن پوست آسیب دیده از عرق‌ سوز اولین روش برای درمان خارش و سوزش آن است. بنابراین بهترین کار این است که یا دوش آب سرد بگیرید یا روی ناحیه عرق‌ سوز شده، کیسه آب سرد بگذارید. همچنین می‌توانید چند قطعه یخ را در پارچه‌ای تمیز بپیچید، سپس آن را روی پوست ملتهب قرار دهید.

  • شستشوی بدن با پودر جوی دوسر

این یکی از بهترین شیوه‌های درمان خانگی عرق‌ سوز است. اگر بدن دچار عرق‌ سوز شدیدی بشود که نتوان آن را با دوش آب سرد ساده تسکین داد، بهترین کار استفاده از پودر جوی دوسر است. برای این منظور یک فنجان جوی دوسر را آسیاب کرده و آن را در یک وان پر از آب ولرم بریزید.

پودر جو دوسر را کاملاً با آب مخلوط کنید تا آب رنگ شیر شود. پس از شستشوی بدن با آب و صابون به مدت 20 دقیقه تا نیم ساعت در این وان آب بنشینید. سپس بدنتان را با یک حوله نخی سبک و نرم خشک کنید.

اگر وان در اختیار ندارید، کافی است پودر جو دوسر ترکیب شده با آب را پس از حمام با یک حوله تمیز به نواحی بدن که عرق‌ سوز شده است، بمالید.

  • آلوئه ورا برای درمان عرق سوز

آلوئه ورا گیاهی با خواص فوق‌العاده برای پوست است و در بیشتر لوسیون‌ها و لوازم بهداشتی از آن استفاده می‌شود. ژل این گیاه التهابات و خارش‌های پوستی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

برای درمان عرق سوز شدن با آلوئه ورا باید ژل درون آن را با کمک چاقو از پوسته سبز رنگ برگ جدا کنید. ژل به دست آمده را درون مخلوط کن بریزید تا حالتی مایع داشته باشد. پس از آماده سازی، این ژل را به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه آسیب دیده قرار دهید و سپس با آب سرد بشویید.

  • خیار برای درمان عرق سوز

می‌توانید از برش‌های نازک یا رنده شده این میوه برای رفع علائم عرق سوز بهره ببرید. خیار به تنهایی باعث خنکی و حفظ رطوبت پوست می‌شود و در کاهش خارش موثر است.

می‌توانید خیارهای خرد شده را با آب سرد و آب لیمو ترکیب کنید و آن‌ را روزانه ۳ بار به مدت ۱۰ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید.

  • گلاب برای درمان عرق سوز در خانه

گلاب از زمان‌های قدیم برای حفظ شادابی و تنظیم چربی پوست استفاده شده است. ترکیب یخ‌زده گلاب، عسل و آب سرد به کاهش علائم و حفظ تعادل PH پوست کمک می‌کند. این کار منجر به تنفس بهتر پوست و در نتیجه باز شدن منافذ آن برای خروج ضایعات عروقی می‌شود.

  • ماست برای درمان عرق سوز

ماست خواص ضدقارچی و ضد میکروبی دارد. این ماده علاوه بر اینکه در کاهش احتمال بروز عفونت موثر است می‌تواند قرمزی، سوختگی و خارش‌هایی را که مربوط به عرق سوز شدن یا آفتاب هستند از بین ببرد. ماست سرد را به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید و سپس با آب سرد به آرامی بشویید. همچنین برای شفافیت و جلوگیری از آکنه‌ بسیار مفید است.

  • سیب زمینی برای درمان عرق سوز در خانه

برای درمان این عارضه می‌توانید روی ناحیه آسیب‌دیده برش‌های نازک سیب زمینی خام قرار دهید.

  • آرد نخودچی برای درمان عرق سوز در خانه

آرد نخودچی را با مقداری آب مخلوط کنید تا ماده‌ای خمیری شکل به دست آید. این خمیر را به مدت ۱۵ دقیقه روی ناحیه‌ عرق سوز شده قرار دهید و سپس با آب سرد بشویید.

برای مطالعه بیشتر: درمان سریع سوختگی

پماد کالاندولا به دلیل گیاهی بودن، 100% طبیعی بودن و فاقد کورتون بود هیچ عوارض پس از مصرفی ندارد. شما می توانید حتی در زمانی که پوستتان آسیبی ندارد از آن برای شفافی پوست و نرمی آن نیز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.