Warning: Use of undefined constant aaa - assumed 'aaa' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/dinehiran/public_html/wp-content/themes/foden/templates/headers/header-2.php on line 11
مجتمع صنایع دینه ایران
10 روش درمان خانگی یبوست

یبوست زمانی اتفاق می‌افتد که مدفوع خیلی کند در دستگاه گوارش حرکت کند یا نتواند به طور موثر از راست روده خارج شود که ممکن است باعث سفت شدن و خشک شدن مدفوع شود. اگرچه یبوست بسیار رایج است. مدت زمان طبیعی بین حرکات روده در افراد مختلف بسیار متفاوت است. برخی افراد سه بار در روز و دیگران فقط چند بار در هفته اتفاق می افتد. در این مقاله قصد داریم 10 روش درمان خانگی یبوست را برای شما شرح دهیم.

یبوست چیست؟

اگر بخواهیم یبوست را به زبان ساده توضیح دهیم باید بگوییم که یبوست داشتن بدین معنی است که مدفوع در شکم سفت شده است و به سختی کار می‌کند. یا به عبارت دیگر حرکات روده خیلی کمتر و کند تر از حالت طبیعی شده اند.

با اینکه یبوست مسئله خیلی جدی نیست و روش های زیادی برای درمان دارد، اما زمانی که فرد دوباره به حالت عادی برمی گردد، احساس بهتری دارد. معمولا هعمه افراد دچار یبوست شده اند چون، بسیار به نوع غذا خوردن شما بستگی دارد.

فاصله زمانی طبیعی حرکات روده در افراد اختلاف متفاوت است. گاهی اوقات افراد سه بار در روز و برخی فقط چند بار در هفته اجابت مزاج یا دفع می کنند. البته ناگفته نماند که اگر به مدت 3 روز یا بیشتر دفع نداشته باشید، مدت طولانی به حساب می آید. زیرا پس از سه روز، مدفوع به شدت سفت می‌شود و عبور آن از روده رفته رفته سخت‌تر می‌شود

علائم یبوست چیست؟
  • بعد از دفع احساس کنید که کامل تخلیه نشده اید
  • دفعات دفع مدفوع شما کمتر از دفعات همیشگی باشد
  • سردرد داشته باشید
  • مدفوع شما سفت باشد
  • نفخ و درد داشته باشید
  • هنگام دفع نیاز به زور زدن داشته باشید
درمان خانگی یبوست

علت مبتلا شدن به یبوست چیست؟

یبوست در اثر کند شدن حرکات روده و در نتیجه کند شدن سرعت حرکت مواد در کولون رخ میدهد که به موجب آن عملکرد دفع با اختلال همراه خواهد شود.

از علل اصلی بروز یبوست می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • رژیم غذایی نامناسب ( مصرف غذا های فاقد فیبر )
  • برهم خوردن تعادل هورمون ها
  • اثر جانبی دارو های مصرفی ( اثر برخی مکمل ها مثل کلسیم و آهن یا دارو های ضدافسردگی )
  • آناتومی بدن
  • مصرف کم آب
  • کم کاری تیروئید
  • بیماری های دیابت، تومور ها و سرطان روده
  • سندروم روده تحریک پذیر ( IBS )
  • استرس بیش از اندازه
  • کم تحرکی
  • کمبود منیزیم
  • عادت های بد در اجابت مزاج ( عجله برای سریع بیرون آمدن و … )
  • خواب نامناسب
  • کهولت سن
  • بارداری

می‌دانیم که دفع سه بار مدفوع و یا حداقل هر سه روز یک بار به طور نرمال انجام می‌گردد؛ چنانچه خروج مواد دفعی کم شود و از حالت عادی خارج شود، یبوست ایجاد می‌گردد؛ اما چه زمانی یبوست خطرناک است؟! چنانچه فاصله دفع شما بیشتر از این شود، ممکن است حالت‌های انسدادی در روده ایجاد کند ویا انسداد روده خود باعث یبوست شده باشد که نیاز به مداخله جراح دارد و شکل خطرناک آن است.

برای درمان یبوست شدید خود باید حتماً به پزش مراجعه کنید.

درمان سریع یبوست با قرص سی لاکس

شما می توانید برای درمان سریع یبوست خود از قرص گیاهی سی لاکس استفاده کنید.

قرص C-LAX چیست؟

قرص گیاهی سی لاکس دینه ایران دارای اثرات مسهل و ملین است و به منظور رفع یبوست های گاه و بی گاه ناشی از ضعف اعمال روده بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. قرص گیاهی سی لاکس به تخلیه روده کمک و باعث جلوگیری از تنبلی آن می شود. قرص سی لاکس از شرکت دینه با افزایش تحریکات روده سبب بهبود عارضه یبوست و تسهیل در دفع می شود.

سی لاکس قرص روان کننده شکم

درمان خانگی یبوست در بزرگسالان چگونه است؟

درمان خانگی یبوست شامل اقداماتی است که بدون مراجعه به  متخصص طب سنتی و بدون نسخه انجام می‌شود. این اقدامات توسط خود فرد انجام می‌شود و شامل تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی مانند افزایش فعالیت ورزشی، کم‌کردن استرس و افزایش مصرف مایعات و غذاهای حاوی فیبر است.

درمان یبوست در خانه

برای درمان یبوست در خانه روش های بسیاری وجود دارد که بیش تر آنها بستگی به رژیم غذایی شما  دارد.

آب آلو، روان کننده شکم
روغن زیتون، روان کننده شکم
روغن نارگیل، روان کننده شکم
سبوس گندم، روان کننده شکم

درمان خانگی یبوست با آب آلو

درمان خانگی یبوست با روغن زیتون

درمان خانگی یبوست با روغن نارگیل

درمان خانگی یبوست با سبوس گندم

  • آب آلو برای درمان خانگی یبوست

آلو سرشار از فیبر است که به مدفوع حجم می‌دهد و دفع مدفوع را آسان می‌کند. آلو همچنین حاوی ترکیبی است که عملکرد روده‌ی بزرگ را بهبود می‌بخشد. آلو همچنین حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است و خواص آنتی‌اکسیدانی دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند که منجر به بیماری‌های مختلف می‌شوند.

روغن‌های طبیعی گزینه‌های خوبی برای رفع یبوست به شمار می‌روند. به همین دلیل، مدت‌ها است که از روغن‌های مختلف نظیر روغن زیتون برای درمان یبوست شدید در طب سنتی استفاده می‌شود.

  • روغن نارگیل برای درمان خانگی یبوست

روغن نارگیل حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب با زنجیره‌ی متوسط است که می‌توانند به درمان یبوست کمک کنند. استفاده‌ی منظم از این روغن به درمان یبوست مزمن کمک می‌کند.

  • سبوس گندم برای درمانخانگی یبوست

سبوس گندم حاوی فیبر نامحلول است که به مدفوع حجم می‌دهد و به حرکت روان آن در روده‌ی بزرگ کمک می‌کند. این ترکیب تعداد دفعات دفع مدفوع را افزایش می‌دهد.

درمان خانگی یبوست با اب لیمو ترش
خاکشیر برای درمان خانگی یبوست
درمان یبوست با عرق رازیانه
درمان خانگی یبوست با دمنوش زنجبیل

درمان خانگی یبوست با آب لیمو ترش

درمان خانگی یبوست با خاکشیر

درمان خانگی یبوست با عرق رازیان

درمان خانگی یبوست با دمنوش زنجبیل

  • درمان خانگی یبوست با آب لیموترش

مقدار زیادی ویتامین c در مرکبات و لیموترش وجود دارد. در مرکبات فیبر محلول در آب نیز وجود دارد. مرکبات همچنین می‌توانند روده‌ی بزرگ را تحریک کنند.  همین دلیل بعضی از افراد زمانی که دچار یبوست می‌شوند، از مخلوط آب گرم و آب لیموترش برای افزایش حرکات روده‌ی خود استفاده می‌کنند. استفاده از آب لیموترش رقیق شده برای کودکان، همچنین زنان باردار و شیرده بی‌خطر است؛ هرچند حتما باید قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.‌

  • درمان خانگی یبوست با خاکشیر

یکی از روش های سنتی برای درمان یبوست استفاده از خاکشر است. برای درمان یبوست با خاکشیر باید این گیاه‌ دارویی را همراه با آب گرم مصرف کنید. خاکشیر به دلیل داشتن موسیلاژ در حضور آب متورم می‌شود و به دفع محتویات روده کمک می‌کند.

  • درمان خانگی یبوست با عرق رازیانه

عرق رازیانه خاصیت ضدالتهابی و رفع مشکلات گوارشی مانند یبوست، نفخ معده و دل‌پیچه دارد. افرادی که برای پاکسازی روده دچار مشکل می‌شوند با نوشیدن عرق رازیانه می‌توانند مشکل را رفع کنند.

  • درمان خانگی یبوست با دمنوش زنجبیل

از مهمترین خواص زنجبیل، خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند فرایند هضم غذا را آسان‌تر کند و حتی به آن سرعت دهد. به‌همین دلیل نوشیدن دمنوش زنجبیل برای افرادی که مشکلات هضم غذا دارند و با یبوست مواجه می‌شوند بسیار مفید است.

درمان خانگی یبوست با آب

شما میانگین باید روزانه 8 لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب زیاد کمک بیش تری به دفع راحت تر مدفوع می کند و از یبوست جلوگیری می کند.

نوشیدن آب کافی نه‌تنها در انسان که در دام‌ها هم برای پیشگیری از یبوست تاثیر دارد. درمان خانگی یبوست گوسفندان هم با تهیه‌ی آبشخور تمیز و نوشاندن آب کافی به گوسفندان انجام می‌شود.

درمان خانگی یبوست با سبزیجات

سبزیجات دارای فیبر هستند و فیبر می‌تواند مدفوع را حجیم کند. یک فرد بزرگسال باید روزانه ۲۵ تا ۳۰گرم فیبر دریافت کند. افرادی که سبزیجات و میوه‌ی کمی مصرف می‌کنند و میزان دریافت فیبر از رژیم غذایی آن‌ها کمتر از مقدار ذکر شده دچار یبوست می‌شوند. منابع غذایی دیگر فیبر غلات و دانه‌های کامل هستند.

درمان خانگی یبوست  با میوه

مصرف روزانه‌ی میوه‌های مختلف از دو طریق یبوست را درمان می‌کند. میوه‌ها اول از طریق تامین آب بدن و بعد هم با تامین فیبر مورد نیاز بدن برای دفع راحت تر مدفوع یک اقدام مناسب و داروی خانگی ضد یبوست است. بهتر است بدانید پوست میوه‌هایی مانند سیب، گلابی، خیار فیبر بالایی دارد و بهتر است این میوه‌ها  را با پوست استفاده کنید و پوست آن‌ها را نکنید.

درمان خانگی یبوست با ورزش کردن

حرکات ورزشی باعث افزایش خون‌رسانی به اندام‌ها می‌شود. خون‌رسانی به روده تحرکات آن را زیاد می‌کند و این حالت باعث می‌شود مواد غذایی موجود در روده به حرکت دربیایند و سرعت خروج آن‌ها از روده بیشتر شود. نوع حرکت ورزشی برای درمان یبوست تفاوت چندانی ندارد. ورزش‌هایی نظیر پیاده‌روی، بسکتبال، والیبال، شنا برای درمان خانگی قطعی یبوست مفید است. حتی ورزشی مانند یوگا هم با کم کردن استرس و افزایش انعطاف پذیری بدن می‌تواند درمان مناسبی برای یبوست باشد.

درمان خانگی یبوست با تغییر رژیم غذایی

یبوست ارتباط مستقیم با نوع غذا دارد. قطعا غذاهای سفت و وعده‌های پر گوشت فرد را برای هضم و دفع دچار مشکل می‌کند. بنابراین ضروری‌ست ترکیبی از گروه‌های غذایی مختلف در برنامه‌ی غذایی همه‌ی افراد گنجانده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.