مجتمع صنایع دینه ایران

درمان خانگی ادرار سوختگی کودکان

اگر پوست کودک شما در ناحیۀ زیر پوشک ملتهب و قرمز به نظر می‌رسد، این احتمال هست که دچار راش پوشک یا همان ادرار سوختگی شده باشد. ادرار سوختگی اطفال به معنای این نیست که شما پدر یا مادر سهل‌انگاری هستید‌، زیرا راش پوشک یا ادرار سوختگی یکی از شایع‌ترین عوارض استفاده از پوشک است و مواجهه با آن، به ویژه در سال اول زندگی کودک، بخشی از مراقبت کودکان است.با ما در این مقاله همراه باشید تا درمان خانگی ادرار سوختگی کودکان را یه شما آموزش دهیم.

علت ادرار سوختگی کودکان

پوشک خیس یا رطوبت دلیل ادرار سوختگی کودکان:

پوشک رطوبت ادرار را روی پوست کودک نگه می‌دارد، زمانی که ادرار با باکتری‌های مدفوع کودک همراه می‌شود و طی یک واکنش شیمیایی تجزیه و تولید آمونیاک می‌کند که برای پوست حساس نوزاد آزاردهنده است. کودکانی که اسهال دارند یا تعداد دفع مدفوع آن‌ها زیاد است بیشتر دچار ادرار سوختگی شدید می‌شوند. کودکی که مدت زیادی پوشک کثیف دارد بیشتر احتمال عارضه ادراری سوختگی را دارد، با این‌ حال گاهی حتی اگر پوشک کودک به‌ موقع تعویض گردد و پدر و مادر به‌ صورت مرتب مراقبت داشته باشند باز هم هر کودک باپوست حساس ممکن است دچار التهاب ادرار سوختگی شدید شود.

واکنش و ایجاد حساسیت از طریق مواد شیمیایی:

گاهی ممکن است که التهاب در ناحیه باسن به دلیل سایش پوشک روی پوست کودک ایجاد گردد، به‌ خصوص اگر نوزاد شما به مواد شیمیایی موجود در پوشک‌های یک‌بار مصرف یا مواد شوینده برای شستن کهنه حساسیت داشته باشد. در بعضی موارد هم پوست کودک به لوسیون یا پودری که در زمان تعویض پوشک استفاده می‌شود واکنش نشان می‌دهد و دچار التهاب یا راش پوستی می‌گردد.

شروع تغذیه و مصرف غذاهای جدید یکی از دلایل ادرار سوختگی کودکان:

عارضه ادرار سوختگی در نوزادانی که تغذیه را شروع کرده‌اند و غذاهای جامد استفاده می‌کنند بیشتر دیده می‌شود. هر نوع غذای جدید روی ترکیب مدفوع تأثیر دارد و باعث تغییر آن می‌گردد. به‌ خصوص برای مصرف میوه‌هایی مثل توت‌فرنگی یا آب‌میوه‌ها که یک اسیدی دارند و برای کودکان دچار مشکل می‌کنند. برخی مواد غذایی‌ها دفعات مدفوع را افزایش می‌دهند. در کودکان شیرخوار که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، حتی ممکن است به غذایی که مادر میل می‌کند واکنش پوستی نشان دهد.

تمیز نکردن کودک بعد از تعویض پوشک:

اگر بعد از تعویض هر بار پوشک کودک خود محل پوشک را خوب تمیز نکنید باعث ادرار سوختگی پای نوزاد می شود.

استفاده از یک برند جدید پوشک

گاهی ممکن است علائم را در اثر استفاده از یک برند جدید پوشک یا دستمال مرطوب کودک مشاهده کنید. توصیه می‌کنیم در این شرایط حتما استفاده از آن محصول را قطع و برای درمان اقدام کنید. دقت کنید که همه پوشک‌ها قدرت جذب یکسانی ندارند!

سوختگی ناشی از پوشک و درمان خانگی ادرار سوختگی

علائم ادرار سوختگی کودکان

راش ناحیۀ پوشک می‌تواند خفیف به شکل چند جوش قرمز و زبر در یک ناحیۀ کوچک باشد یا گسترده‌تر شامل جوش‌های دردناک و قرمزی که به شکم و ران کودک گسترش یافته است. برخی از علائم دیگر ادرار سوختگی شدید شامل موارد زیر است:

  • التهاب یا قرمزی پوست کودک در ناحیۀ زیر پوشک
  • تورم پوست زیر ناحیۀ پوشک
  • گرم بودن پوست ناحیۀ زیر پوشک هنگام لمس کردن نوزاد

برای درمان فوری ادرار سوختگی کودک خود می توانید از پماد کالاندولا استفاده کنید.

پماد کالاندولا فاقد کورتون و 100% طبیعی است.

بعضی از فواید پماد کالاندولا:
پما ضد حساسیت پوستی کالاندولا
ادرار سوختگی

عوامل خطر ادار سوختگی

  • عوض نکردن پوشک برای مدت طولانی
  • اسهال داشتن
  • مصرف آنتی‌بیوتیک کودک
  • تغذیه شیر مادر اگر آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند.
  • پوشیدن پوشک تنگ
  • داشتن بیماری پوستی زمینه‌ای مثل اگزما
  • امتحان کردن مواد غذایی اسیدی جدید مثل مرکبات

انواع سوختگی پای نوزاد

۱- بثورات قارچی:

این نوع بثورات در داخل پوشک نوزاد که گرم و مرطوب است رشد و تکثیر می شود و کاندیدا نام دارد و موجب قرمز شدن پوست نوزاد می شود و اگر درمان نشود موجب ایجاد تاول خواهد شد. در نوع خفیف این نوع بثورات می توان از کرم های سوختگی پای نوزادموجود در بازار استفاده کرد.

۲- بثورات تماسی:

بثورات تماسی به صورت لکه ی پهن و صاف است و در قسمت پشت نوزاد و در اثر تماس با پوشک خیس ایجاد می شود و یا در اثر شستن پوشک های پارچه ای با مواد شوینده نامناسب ایجاد می شود و با استفاده از پماد های ساده قابل درمان می باشد.

۳- بثورات باکتریایی:

بثورات باکتریایی  با سوزش همراه بوده و به صورت زخم ظاهر می شوند و در برخی از موارد مایعی زرد رنگ شبیه چرک از آن خارج می شود و برای درمان آن معمولا از آنتی بیوتیک استفاده می شود.

۴- اگزما:

اگزما با تاول های برجسته همراه است و موجب خارش و پوسته شدن، پوست می شود و علت آن بیشتر آلرژی های غذایی و آلرژی تماسی می باشد.

برای درمان اگزما می توتنید از پماد ضد التهاب کالاندولا دینه استفادده کنید

درمان خانگی ادرار سوختگی کودکان با پماد کالاندولا

بهترین راه برای پیشگیری، تمیز و خشک نگهداشتن ناحیه پوشک است. علاوه بر این، رعایت چند استراتژی ساده زیر نیز می‌تواند به کاهش احتمال بروز ادرار سوختگی و بثورات بر روی پوست کودک شما کمک کند:

  • زمان تعویض پوشک
  • خشک کردن پوست
  • استفاده از پماد
  • آزادتر بستن پوشک
  • باز گذشتن کودک
  • پوشک خوب
  • پرهیز از دستمال مرطوب حاوی الکل یا عطر
  • پرهیز از پودر بچه
  • شروع درست غذاهای کمکی
  • شیردهی مناسب
  • داروی پروبیوتیک
  • شستن دست‌ها و رعایت بهداشت

انواع درمان ادرار سوختگی کودکان

درمان ادرار سوختگی کودکان با پماد کالاندولا

یکی از بهترین و سریع ترین روش های درمان خانگی ادرار سوختگی کودکان استفاده از پماد کالاندولا دینه است.

پماد کالاندولا فاقد کورتون و هر مواد شیمیایی دیگر است. پماد کالاندولا 100% طبیعی است و برای تمام سنین قابل استفاده است.

پماد کالاندولا به دلیل خواص ضد التهابی مناسب برای درمان سوختگی ها و درمان التهاب پوستی است.

 

پماد ضد خارش کالاندولا

درمان خانگی ادرار سوختگی کودکان

شما می توانید ادرار سوختگی کودک خود را در خانه درمان کنید. در ادامه چند روش درمان خانگی ادرار سوختگی کودکتان را به شما معرفی می کنیم.

درمان ادرار سوختگی کودک با روغن نارگیل و کندر

در طول زمان، استفاده از روغن نارگیل برای درمان خانگی ادرار سوختگی رایج بوده. زیرا روغن نارگیل از بی خطر ترین روغن های طبیعی برای درمان التهاب های پوستی است.
همچنین روغن نارگیل خواص ضد باکتری؛ضد ویروس و ضد قارچی دارد، که برای درمان عفونت یا پیشگیری از آن مفید است. چربی های روغن نارگیل نیز بدن کودک را نزم و مرطوب نگه می دارد‌. برای درمان ادرار سوختگی برای مــاساژ کودک از این روغن استفاده کنید.  این روغن نیز خاصیت ضد التهابی دارد و استفاده از آن به کاهش درد و سوزش و تورم و درمان التهاب پوست کمک می کند . همچنین به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد، با باکتری های عامل ادرار سوختگی مقابله می کند و آن ها را از بین می برد.

درمان ادرار سوختگی کودکان با روغن نارگیل
روغن نارگیل
دمران خانگی ادرار سوختگی کودکان با جو دو سر

درمان ادرار سوختگی کودکان با جوی دو سر

جو دو سر منبع غنی از پروتئین است که به محافظت از پوست نوزاد کمک می کند. همچنین حاوی ترکیباتی با نام ساپونین است، که خاصیت پاک کنندگی دارد و می تواند منافذ پوست کودک را از کثیفی و آلودگی پاک کند.
جو دو سر همچنین خاصیت ضد التهابی دارد و به برطرف شدن التهاب و سوزش ادرار سوختگی کمک می کند. با مخلوط کردن جو دو سر در وان می توانید از آن برای پاک کردن پوست کودک استفاده کنید. به همبن دلایل جو دو سر یک درمان خوب ادرار سوختگی خوب است.


درمان سوختگی

پماد ضد حساسیت پوست کودکان کالاندولا

درمان قطعی و سریع سوختگی پوست با پماد کالاندولا

درمان خانگی ادرار سوختگی کودکان با آلوئه‌ورا

قرن‌هاست که از آلوئه‌ورا برای درمان خانگی ادرار سوختگی، استفاده می‌شود. این گیاه مفید می‌تواند با طبیعت ضدالتهابی خود پوست ملتهب و تحریک‌ شده‌ی نوزاد را تسکین دهد. آلوئه‌ورا همچنین حاوی خواص ضدباکتریایی است که می‌توانند با باکتری‌های ایجادکننده‌ی بثورات مبارزه کنند. دو تا سه بار در هفته از آلوئه‌ورا استفاده کنید.

درمان خانگر ادرار سوختگی کودکان با آلوئه ورا
درمان خانگی ادرار سوختگی با سرکه سیب

درمان خانگی ادرار سوختگی با سرکه سیب​

ترکیب اصلی سرکه‌ی سیب، اسیدسیتریک است که یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی محسوب می‌شود. علاوه بر این سرکه‌ی سیب خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضدویروسی دارد و می‌تواند در درمان خانگی ادرار سوختگی نوزادان مفید باشد‌‌. یک تا دو بار در روز از این روش‌ درمانی استفاده کنید‌‌.

درمان خانگی ادرار سوختگی کودک با ماست بدون طعم

ماست بدون طمع خواص ضد التهابی دارد و می تواند با التهاب های پوستی شما و قارچ ها مبارزه کنید. این یک دلیل است که یکی از بهترین درمان های خانگی ادرار سوختگی کودکان استفاده از ماست می باشد. شما می توانید روزی 2 الی 3 بار ماست را روی محل سوخته شده پای نوزاد بمالید.ک

درمان خانگی ادرار سوختگی کودکان با ماست بدون طمع
استفاده صابون های بی عطر برای درمان خانگی ادرار سوختگی کودکان

برای درمان خانگی ادرار سوختگی کودکتان می توانید از صابون‌ها و شوینده‌های بدون عطر استفاده کنید​

یکی از دلایلی که کودک شما می تواند دچار ادرار سوختگی شود استفاده از مواد شوینده عطر دار است. برای جلوگیری از این اتفاق به دلیل حساس بودن پوست نوزاد می توانید از مواد شوینده طبیعی یا بدون عطر استفاده کنید.

برای درمان ادرار سوختگی کودک خود می توانید از نمک اپسوم استفاده کنید

نمک اپسوم که به‌عنوان منیزیم‌سولفات هم شناخته می‌شود، به دلیل اینکه منیزیم زیادی دارد، حاوی خواص ضدالتهابی قدرتمندی است. این موضوع باعث می‌شود در درمان پوست ملتهب و تحریک شده‌ی در نواحی دچار بثورات اثرگذار باشد‌. دو تا سه بار در هفته از این روش برای درمان خانگی ادرار سوختگی نوزاد کمک بگیرید.

درمان ادرار سوختگی کودکان خود می توانید از نمک اپسوم استفاده کنید

درمان ادرار سوختگی کودکان با روش های به روز

استفاده از سنسورهای مرتبط با ادرار:

سنسورهای رصد ادرار ممکن است به کودک اطلاع دهند که مثلث زمانی برای استفاده از توالت نزدیک است. این روش معمولاً با تکنیک‌های تشویقی همراه می‌شود.

  1. سنسورهای هوشمند:

    • برخی پوشک‌های تکنولوژی‌دار دارای سنسورهای هوشمند هستند که به طور خودکار تشخیص می‌دهند که پوشک خیس شده است و به والدین اعلام می‌کنند.
  2. اعلان هوشمند:

    • برخی پوشک‌ها مجهز به امکان اعلان هوشمند هستند که از طریق اپلیکیشن‌های مخصوص یا ارسال پیام متنی به والدین اطلاعات لازم را ارسال می‌کنند.
  3. صفحه نمایش:

    • برخی از پوشک‌های هوشمند دارای صفحه نمایش هستند که اطلاعاتی مانند وضعیت پوشک (خیس یا خشک) و دمای بدن نوزاد را نشان می‌دهند.
  4. پوشک‌های قابل بازیافت:

    • برخی شرکت‌ها به تولید پوشک‌های قابل بازیافت با استفاده از مواد دوست‌دار محیط‌زیست می‌پردازند.
  5. پوشش‌های ضد حساسیت:

    • برخی از پوشک‌های تکنولوژی‌دار دارای پوشش‌های ضد حساسیت هستند که می‌تواند برای کاهش خطر ایجاد حساسیت در پوست نوزاد مفید باشد.
  6. مواد جلوگیری از بو:

    • برخی پوشک‌ها از مواد خاصی برای جلوگیری از بو و بوی ناخوشایند در هنگام استفاده استفاده می‌کنند.
  7. اتصال به اپلیکیشن‌های هوشمند:

    • برخی از پوشک‌ها دارای امکان اتصال به اپلیکیشن‌های هوشمند هستند که والدین می‌توانند اطلاعات بیشتری را در مورد الگوهای مدیریت پوشک کودکان خود دریافت کنند.
استفاده از پوشم های هوشمند برای جلوگیری از ادرار سوختگی کودکان

بهترین پماد ها برای درمان ادرار سوختگی

2 کامنت

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.