Search
Close this search box.
انواع سوختگی و روش های درمان آن در خانه
سرخط مقاله

آفتاب سوختگی (Sunburn) حالتی است که به وجود می‌آید زمانی که پوست به میزان زیادی از اشعه‌های فرابنفش (UV) آفتاب تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اشعه‌های UV آفتاب دارای طیفی از امواج نوری هستند که شامل اشعه ماوراءبنفش A (UVA) و ماوراءبنفش B (UVB) می‌شوند. برای روش های مختلف درمان آفتاب سوختگی همراه ما باشید.

زمانی که پوست به اشعه UV آفتاب مستقیماً تابیده می‌شود، سلول‌های پوست تحت تأثیر قرار می‌گیرند به اصطلاح آفتاب سوخته می شوند . اشعه UV می‌تواند به آسانی به ژن‌های سلولی حمل شود و آنها را تغییر دهد که منجر به آسیب در سلول‌ها می‌شود. این آسیب می‌تواند به دامنه‌های مختلفی از سوختگی‌های سطحی تا آسیب‌های عمیق‌تری از جمله ایجاد ضایعات DNA و رشد سلول‌های سرطانی در پوست منجر شود.

یادتان باشد رنگ برنز پوستتان هر سال در زمستان از بین می‌رود. اما، آسیب‌های خورشید به DNA شما باقی خواهد ماند. در آخر، تحمل DNA به آستانه‌اش می‌رسد و نمی‌تواند آسیب بیشتری را بپذیرد. در نتیجه DNA جهش می‌کند. در این مرحله است که سرطان در بدن رشد می‌کند.

 

درمان آفتاب سوختگی پوست با پماد کالاندولا

 

علائم آفتاب سوختگی

میزان آفتاب‌سوختگی می‌تواند از خفیف تا شدید متغییر باشد. شدت این عارضه به نوع پوست و مدت زمان مواجهه با نور خورشید بستگی دارد. این عارضه‌ی دردناک، عامل خطر جدی سرطان پوست به شمار می‌رود. علائم این عارضه از فردی به فرد دیگر متفاوت است. گاهی آفتاب‌سوختگی می‌تواند باعث تاول شود. علائم آفتاب‌سوختگی خفیف شامل قرمزی پوست و درد می‌شود.

ممکن است تا چند ساعت بعد از سوختگی پوست توسط آفتاب متوجه قرمزی آن نشوید. بعد از تقریبا ۴ تا ۷ روز، پوست ممکن است دچار پوسته‌‌پوسته شدن شود‌. علائم آفتاب‌سوختگی شدید در ادامه آورده شده است.

  • تاول زدن پوست
  • کم‌آبی بدن در اثر آفتاب سوختگی
  • از بین رفتن تعادل الکترولیت بدن
  • عفونت
  • تب و لرز در اثز آفتاب سوختگی
  • حالت تهوع و استفراغ
  • ضعف در اثر آفتاب سوختگی

 

آفتاب‌سوختگی می‌تواند در کمتر از ۱۵ دقیقه رخ دهد. بعد از مواجهه با نور خورشید، پوست ممکن است طی ۳۰ دقیقه قرمز شود، اما این موضوع معمولا ۲ تا ۶ ساعت طول می‌کشد. درد بعد از ۶ تا ۴۸ ساعت رخ می‌دهد. پوسته پوسته شدن پوست و خارش ممکن است تا چند هفته طول بکشد.

 

علائم آفتاب سوختگی و درمان آن بت پماد کالاندولا دینه

 

وقتی دچار آفتاب سوختگی شدید چه کنید؟

 

اگر دچار آفتاب سوختگی شده‌اید، می‌توانید اقدامات زیر را انجام دهید تا تسکین بیشتری به پوست خود بدهید:

جداشدن از آفتاب: از تماس با آفتاب خارج شوید و به محلی در سایه بروید. این کار به جلوگیری از ادامه تابش UV بر روی پوست کمک می‌کند.

سرد کردن پوست: با استفاده از سرداستا (یخچالی یا آبکیسه‌ای پر از یخ) یا حوله‌ای تر و سرد، پوست را خنک کنید. این کار می‌تواند در کاهش درد و التهاب پوست کمک کند.

هیدراته کردن پوست: مصرف مقدار زیادی آب به عنوان نوشیدنی و استفاده از مرطوب‌کننده‌ها با خاصیت التیام‌بخش می‌تواند به پوست شما کمک کند. آفتاب سوختگی می‌تواند باعث از دست دادن رطوبت پوست شود، بنابراین تأمین آب به پوست می‌تواند مفید باشد.

استفاده از محصولات مراقبت از پوست: استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌هایی که حاوی مواد مراقبتی و التیام‌بخش برای پوست هستند، می‌تواند به بهبود آفتاب سوختگی کمک کند. محصولاتی که دارای عصاره آلوئه ورا، کالندولا و آلانتوئین هستند، به عنوان مثال، می‌توانند خواص التیام‌بخشی داشته باشند.

استفاده از داروها: در صورت بروز درد و التهاب شدید، می‌توانید پماد های ضد التهاب غیر استروئیدی مانند پماد درمان آفتاب سوختگی کالاندولا دینه را استفاده کنید.

 

 

درمان آفتاب سوختگی پوست:

درمان آفتاب سوختگی در خانه

۱.آلودگی‎ها را بشورید

بعد از یک روز گرم و طولانی تابستانی، مخلوطی از کرم‌‌های ضد افتاب و عرق و آلودگی‌های اجتناب‌ناپذیر سطح پوستتان می‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند؛اما نگران نباشید! پاکسازی و شستشوی پوست تمام ان‎ها ارا از بین می‎برد و نتیجه، پوستی تمیز و سبک است.

استفاده از براش بدن به همراه فیس براش (در صورت حساس شدن پوست، با سرعت کم) بهترین گزینه برای پاکسازی پوستتان است و براش‌های صورت هم برای شستشوی صورت به کارتان می‌آید. دستگاهتان را بردارید، به حمام بروید و از شر آلودگی‌های بدن و صورتتان خلاص شوید.

 

۲. کمپرس شیر خنک برای درمان آفتاب سوختگی

برای درمان آفتاب سوختگی و تسکین پوست آفتاب سوخته و کاهش سوزش و خارش آن از کمپرس شیرخنک استفاده کنید زیرا پروتئین موجود در شیر لایه‌ای برای محافظت ازپوست ایجاد می‌کند و باعث مرطوب شدن آن می‌شود. پوست برای درمان بهتر به رطوبت نیاز دارد زیرا آنزیم‌های درمانگر بر روی پوست مرطوب بهتر عمل می‌کنند.

 

3.پماد ضد التهب کالاندولا

پماد سوختگی کالاندولا، بهترین پماد سوختگی در بازار است که بدونن عوارض، فاقد کورتون، کاملا طبیعی و بهترین نگه دارنده پوست و همینطور دوست شما است.

پماد سوختگی کالاندولا علاوه بر دارا بودن خاصیـت ضد التهـاب پوستی، با تسریع در عمل گرانولاسیون و تحریک تشکیل سلولهای جدید، موجب ترمیم و بهبود پوستهای حساس و ملتهب شده، گردش خون را بهبود بخشیده و پوست را تقویت می کند و با دارا بودن این خواص در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد :

 

درمان آفتاب سوختگی پوست بدن

 

1.کمپرس سرد برای درمان آفتاب سوختگی

قرار دادن کمپرس سرد روی پوست آفتاب سوخته به مدت ۱۰ دقیقه چندین بار در روز، می‌تواند به بهبود سوزش و به درمان آفتاب سوختگی شما کمک کند. برای تهیه کمپرس سرد، یک دستمال تمیز را در آب خنک خیس کنید، سپس آن را روی ناحیه آسیب‌دیده نگه دارید. همچنین می‌توانید از یخ استفاده کنید، اما آن را در پارچه بپیچید و مستقیما روی پوست قرار ندهید.

 

 

2. بلغور جو دوسر برای درمان خانگی آفتاب سوختگی

شما می‌توانید بلغور جو دوسر را به عنوان ماده اصلی در چندین محصول مراقبت از پوست، از لوسیون‌ها و صابون‌ها گرفته تا ماسک‌ها و اسکراب‌ها پیدا کنید. بر اساس تحقیقات، بلغور جو دوسر کلوئیدی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که ممکن است خشکی را بهبود بخشد و شدت خارش را برای انواع بیماری‌های پوستی از جمله سوختگی کاهش دهد. همچنین در طب سنتی طبع جو سر مرطوب است که می‌تواند با آفتاب سوختگی مقابله کند.

3. چای سبز برای تسکین درد و درمان پوست آفتاب سوخته

پلی‌فنول‌های موجود در چای سبز می‌تواند به تسکین پوست آفتاب‌سوخته کمک کنند. چند کیسه چای سبز را در آب گرم خیس کنید و روی پوست بگذارید.

 

درمان آفتاب سوختگی کودکان و نوزادان

به طور خلاصه درمان آفتاب سوختگی پوست نوزاد و کودک شامل موارد زیر است:

  • دور کردن کودک و نوزاد از آفتاب
  • داروهای ضد درد مثل استامینوفن و ایبوبروفن
  • نوشاندن مایعات کافی به کودک برای کاهش اثر آفتاب سوختگی
  • کرم آلوئه ورا برای درمان خانگی آفتاب سوختگی کودکان
  • حمام خنک و تسکین پوست آفتاب سوخته در خانه
  • پمادهای سوختگی
  • کمپرس سرد برای درمان خانگی آفتاب سوختگی کودکان
  • کورتن و داروهای تجویزی پزشک

 

پماد سوختگی کالاندولای ئینه برای اطفال

 

موارد مصرف پماد ضد التهاب کالاندولا یا پماد calendula

پماد کالاندولا علاوه بر دارا بودن خاصیـت ضد التهـاب پوستی، موجب ترمیم و التیــام پوستهای حساس و ملتهب شده. پماد کالاندولا گردش خون را بهبود بخشیده و پوست را تقویت می کند. پماد کالاندولا با دارا بودن این خواص در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد :

 

بهترین پماد برای درمان افتاب سوختگی

 

پماد سیلور سولفادیازین:

پماد سیلور سولفادیازین که جز آنتی بیوتیک‌ها طبقه‌بندی می‌شود، از رشد باکتری‌ها و ایجاد عفونت جلوگیری می‌کند. از این پماد سوختگی برای پیشگیری و درمان عفونت ناشی از سوختگی‌های درجه ۲ و ۳ استفاده می‌شود.

پماد نیتروفورازون:

نیتروفورازون پمادی است که می‌تواند باکتری‌های گرم منفی و گرم مثبت را از بین ببرد. از این دارو برای درمان سوختگی‌های درجه ۲ و ۳ و رفع عفونت‌های پوستی استفاده می‌شود. مکانسیم نیتروفورازون مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد که باعث مهار آنزیم‌های باکتریایی می‌شود.

پماد موپیروسین:

پماد موپیروسین، یک آنتی بیوتیک موضعی است که با طیف وسیعی از باکتری‌ها که باعث عفونت‌های پوستی می‌شوند، مقابله می‌کند. از این پماد سوختگی در سوختگی‌های خفیف استفاده می‌شود تا آسیب‌دیدگی بهبود یافته و از بروز عفونت جلوگیری شود.

پماد مفناید:

پماد مفناید نوعی آنتی بیوتیک موضعی است که در سوختگی‌های درجه ۲ و ۳ از بروز عفونت جلوگیری می‌کند. استفاده طولانی مدت از این پماد توصیه نمی‌شود؛ چون ممکن است باعث تغییر pH محیط شده و احتمال بروز عفونت ثانویه را افزایش دهد. از این پماد سوختگی باید در بیماران مبتلا به نارسایی حاد کلیوی با احتیاط مصرف شود.

پماد بنزوکائین:

بنزوکائین با تاثیری که روی پیام‌های عصبی دارد، درد ناشی از سوختگی‌های خفیف، آفتاب سوختگی و گزش حشرات را تسکین می‌دهد. استفاده از این پماد سوختگی برای شیرخواران کمتر از ۲ ماه و همچنین برای درمان سوختگی‌های شدید یا تاول‌دار توصیه نمی‌شود.

پماد سدیم هیالورونات:

این دارو که به اشکال مختلف تولید می‌شود، در درمان زخم‌های ناشی از سوختگی، زخم بستر و زخم پای دیابتی کاربرد دارد. استفاده از این پماد سوختگی در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود.

پماد زینک اکساید:

از پماد زینک اکساید برای درمان خراشیدگی‌های جزئی، سوختگی‌ها و گزش حشرات استفاده می‌شود.

پماد سوختگی آلفا:

پماد آلفا یک محصول گیاهی است که از آن برای درمان سوختگی‌های خفیف استفاده می‌شود. ماده موثر این پماد لاوسون نام دارد که از گیاه به دست می‌آید. تحقیقات نشان داده که این ماده التهاب را کاهش و سرعت بهبود زخم‌ها را افزایش می‌دهد؛ علاوه بر این، پماد سوختگی آلفا به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی از بروز عفونت در زخم پیشگیری می‌کند.

پماد ضد التهاب کالاندولا دینه:

از پماد گیاهی کالاندولا برای درمان ادرار سوختگی کودکان، آفتاب سوختگی، بریدگی‌های سطحی و ترک‌های پوستی استفاده می‌شود. این محصول در بهبود گزیدگی حشرات نیز موثر است. پماد کالاندولا خاصیت ضد التهابی داشته و گردش خون را بهبود می‌بخشد؛ در نتیجه، می‌تواند پوست‌های حساس و ملتهب را تسکین و سرعت تولید سلول‌های جدید را افزایش دهد.

پماد سوختگی مینو:

از پماد سوختگی مینو برای رفع التهابات پوستی، بهبود ادرار سوختگی کودکان و درمان سوختگی‌های خفیف استفاده می‌شود. این پماد یک لایه محافظ روی پوست ایجاد کرده و درد و خارش را تسکین می‌دهد؛ همچنین، این پماد سوختگی از طریق کاهش ترشحات زخم زمینه را برای بهبودی سریع‌تر سوختگی‌ها فراهم می‌کند.

پماد ریکاو:

پماد ریکاو که در تهیه آن از مواد گیاهی استفاده شده، در درمان انواع سوختگی‌ها و ادرار سوختگی نقش داشته و التهابات پوستی ناشی از لیزر درمانی را کاهش می‌دهد. این پماد سوختگی درد و سوزش را تسکین داده و از ایجاد تاول‌های جدید جلوگیری می‌کند.

پماد سوختگی ناژو:

این پماد در درمان ادرار سوختگی کودکان، سوختگی‌های خفیف، زخم‌های سطحی و آفتاب سوختگی موثر است. پماد سوختگی ناژو بدون عارضه است؛ اما اگر بعد از مصرف آن دچار حساسیت پوستی شدید، باید استفاده از آن را قطع کرده و به پزشک مراجعه کنید.

پماد لیدوکائین:

لیدوکائین نوعی داروی موضعی است که برای کاهش درد و ناراحتی‌های پوستی مربوط به آفتاب‌ سوختگی، سوختگی، نیش حشرات و مواردی مانند آن به‌ کار می‌رود.

پماد دیبوکائین:

نوعی داروی بی‌حسی است که برای کاهش درد و خارش خفیف ناشی‌ از برش، سوختگی، نیش حشرات وآفتاب‌ سوختگی استفاده می‌شود.

پماد سدیم هیالورونات:

سدیم هیالورونات مشابه مایعات اطراف مفاصل است و با حفظ رطوبت و جلوگیری از ترک‌خوردن یا آبسۀ پوست به‌عنوان روان‌کننده عمل می‌کند؛ این پماد سوختگی برای زخم‌هایی مانند زخم بستر، زخم پای دیابتی و زخم‌های سوختگی استفاده می‌شود.

پماد سوختگی مدرما:

ژل یا پماد سوختگی مدرما بهترین و مؤثرترین پماد برای برطرف‌‌کردن جای سوختگی یا هر نوع جای زخم است؛ این پماد همچنین حاوی مواد و لایه بردارهای دیگری مانند عصاره پیاز است که از خشکی پوست جلوگیری می‌کند؛ آلانتوئین اصلی‌ترین مادۀ موجود در پماد مدرما است که با آب‌رسانی به سلول‌های پوستی، آثار زخم را کاهش می‌دهد.

پماد سوختگی رژودرم:

پماد سوختگی رژودرم برای کاهش و هموارکردن آثار زخم، سوختگی، جراحی و بخیه‌های قدیمی مناسب است. استفاده بموقع از پماد سوختگی رژودرم آثار زخم را تا حدود زیادی از بین می‌برد و احتمال نیاز به جراحی پلاستیک را کاهش دهد.

نکات مهم برای استفاده از پماد سوختگی

پماد سوختگی را بیشتر یا کمتر از مقدار توصیه‌شده استفاده نکنید. حتما مدت درمان را کامل کنید و استفاده از پماد را زودتر از موعد مقرر قطع نکنید؛ هنگام استفاده از دارو دستورالعمل روی جعبه را بخوانید و از دستور پزشک پیروی کنید، اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی به سر می‌برید، قبل از استفاده از دارو حتما با پزشک مشورت کنید.در صورت حساسیت به هریک از پمادهای سوختگی یا ایجاد حساسیت بعد از مصرف استفاده از آن را متوقف کنید و با پزشک مشورت کنید وقبل و بعد از استفاده از دارو دست‌های خود را بشویید و در زمان استفاده از پماد، از دستکش استریل استفاده کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.