مجتمع صنایع دینه ایران

درمان ادرار سوختگی کودکان و نوزادان

اگر پوست کودک شما در ناحیۀ زیر پوشک ملتهب و قرمز به نظر می‌رسد، این احتمال هست که دچار راش پوشک یا همان ادرار سوختگی شده باشد. ادرار سوختگی اطفال به معنای این نیست که شما پدر یا مادر سهل‌انگاری هستید‌، زیرا راش پوشک یا ادرار سوختگی یکی از شایع‌ترین عوارض استفاده از پوشک است و مواجهه با آن، به ویژه در سال اول زندگی کودک، بخشی از مراقبت کودکان است.

علت ادرار سوختگی کودکان و نوزادان

دلایل ایجاد ادرار سوختگی اطفال و التهاب پوستی در ناحیه پوشک کودک می‌تواند از تغذیه تا ادرار کودک را شامل شود. این دلایل به شرح ذیل است:

پوشک خیس یا رطوبت:

پوشک رطوبت ادرار را روی پوست کودک نگه می‌دارد، زمانی که ادرار با باکتری‌های مدفوع کودک همراه می‌شود و طی یک واکنش شیمیایی تجزیه و تولید آمونیاک می‌کند که برای پوست حساس نوزاد آزاردهنده است. کودکانی که اسهال دارند یا تعداد دفع مدفوع آن‌ها زیاد است بیشتر دچار ادرار سوختگی شدید می‌شوند. کودکی که مدت زیادی پوشک کثیف دارد بیشتر احتمال عارضه ادراری سوختگی را دارد، با این‌ حال گاهی حتی اگر پوشک کودک به‌ موقع تعویض گردد و پدر و مادر به‌ صورت مرتب مراقبت داشته باشند باز هم هر کودک باپوست حساس ممکن است دچار التهاب ادرار سوختگی شدید شود.

واکنش و ایجاد حساسیت از طریق مواد شیمیایی:

گاهی ممکن است که التهاب در ناحیه باسن به دلیل سایش پوشک روی پوست کودک ایجاد گردد، به‌ خصوص اگر نوزاد شما به مواد شیمیایی موجود در پوشک‌های یک‌بار مصرف یا مواد شوینده برای شستن کهنه حساسیت داشته باشد. در بعضی موارد هم پوست کودک به لوسیون یا پودری که در زمان تعویض پوشک استفاده می‌شود واکنش نشان می‌دهد و دچار التهاب یا راش پوستی می‌گردد.

شروع تغذیه و مصرف غذاهای جدید یکی از دلایل ادرار سوختگی اطفال:

عارضه ادرار سوختگی در نوزادانی که تغذیه را شروع کرده‌اند و غذاهای جامد استفاده می‌کنند بیشتر دیده می‌شود. هر نوع غذای جدید روی ترکیب مدفوع تأثیر دارد و باعث تغییر آن می‌گردد. به‌ خصوص برای مصرف میوه‌هایی مثل توت‌فرنگی یا آب‌میوه‌ها که یک اسیدی دارند و برای کودکان دچار مشکل می‌کنند. برخی مواد غذایی‌ها دفعات مدفوع را افزایش می‌دهند. در کودکان شیرخوار که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، حتی ممکن است به غذایی که مادر میل می‌کند واکنش پوستی نشان دهد.

 

درمان ادرار سوختگی نوزادان

خرید آنلاین پماد درمان ادرار سوختگی کودکان کالاندولا

علائم ادرار سوختگی کودکان و نوزادان

راش ناحیۀ پوشک می‌تواند خفیف به شکل چند جوش قرمز و زبر در یک ناحیۀ کوچک باشد یا گسترده‌تر شامل جوش‌های دردناک و قرمزی که به شکم و ران کودک گسترش یافته است. برخی از علائم دیگر ادرار سوختگی شدید شامل موارد زیر است:

  • التهاب یا قرمزی پوست کودک در ناحیۀ زیر پوشک
  • تورم پوست زیر ناحیۀ پوشک
  • گرم بودن پوست ناحیۀ زیر پوشک هنگام لمس کردن نوزاد
ادرار سوختگی نوزادان/سوختگی ناشی از پوشک
ادرار سوختگی کودکان

عوامل ادرار سوختگی نوزادان

بعضی از نوزادها بیشتر در معرض ابتلا به راش پوشک قرار دارند. اگر نوزاد عوامل خطر زیر را داشته باشد، مادر باید اقدامات پیشگیرانه را انجام دهد.

  • عوض نکردن پوشک برای مدت طولانی
  • اسهال داشتن
  • مصرف آنتی‌بیوتیک
  • تغذیه با شیر مادری که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند.
  • پوشیدن پوشک تنگ
  • داشتن بیماری پوستی زمینه‌ای مثل اگزما

 

برای مطالعه بیشتر: درمان اگزما و جای جوش

 

  • امتحان کردن مواد غذایی اسیدی جدید مثل مرکبات

انواع ادرار سوختگی نوزادان و کودکان

۱- بثورات قارچی:

این نوع بثورات در داخل پوشک نوزاد که گرم و مرطوب است رشد و تکثیر می شود و کاندیدا نام دارد و موجب قرمز شدن پوست نوزاد می شود و اگر درمان نشود موجب ایجاد تاول خواهد شد. در نوع خفیف این نوع بثورات می توان از کرم های سوختگی پای نوزادموجود در بازار استفاده کرد.

۲- بثورات تماسی:

بثورات تماسی به صورت لکه ی پهن و صاف است و در قسمت پشت نوزاد و در اثر تماس با پوشک خیس ایجاد می شود و یا در اثر شستن پوشک های پارچه ای با مواد شوینده نامناسب ایجاد می شود و با استفاده از پماد های ساده قابل درمان می باشد.

۳- بثورات باکتریایی:

بثورات باکتریایی  با سوزش همراه بوده و به صورت زخم ظاهر می شوند و در برخی از موارد مایعی زرد رنگ شبیه چرک از آن خارج می شود و برای درمان آن معمولا از آنتی بیوتیک استفاده می شود.

۴- اگزما:

اگزما با تاول های برجسته همراه است و موجب خارش و پوسته شدن، پوست می شود و علت آن بیشتر آلرژی های غذایی و آلرژی تماسی می باشد.

برای درمان اگزما می توتنید از پماد ضد التهاب کالاندولا دینه استفادده کنید

ادرار سوختگی نوزادان

روش های خانگی درمان ادرار سوختگی اطفال

ادرار سوختگی برای نوزاد دردناک و آزاردهنده است. بنابراین در صورتی که نوزادتان دچار این عارضه شد، باید بلافاصله به درمان آن بپردازید. برای این کار می‌توانید از روش‌های خانگی کمک بگیرید. قصد داریم در ادامه چندین روش درمان خانگی ادرار سوختگی شدید را به شما توضیح دهیم.

روغن نارگیل و کندر

در طول زمان، استفاده از روغن نارگیل برای درمان ادرار سوختگی رایج بوده. زیرا روغن نارگیل از بی خطر ترین روغن های طبیعی برای درمان درماتیت تماسی است.
همچنین روغن نارگیل خواص ضد باکتری؛ضد ویروس و ضد قارچی دارد، که برای درمان عفونت یا پیشگیری از آن مفید است. چربی های روغن نارگیل نیز بدن کودک را نزم و مرطوب نگه می دارد‌. برای درمان ادرار سوختگی برای مــاساژ کودک از این روغن استفاده کنید.  این روغن نیز خاصیت ضد التهابی دارد و استفاده از آن به کاهش درد و سوزش و تورم و درمان التهاب پوست کمک می کند . همچنین به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد، با باکتری های عامل ادرار سوختگی مقابله می کند و آن ها را از بین می برد.

روغن نارگیل برای درمان ادرار سوختگی
جوش شیرین برای درمان ادرار سوختگی

جوش‌شیرین

جوش‌شیرین که به آن بی‌کربنات‌سدیم هم گفته می‌شود، نه تنها اسیدها را خنثی می‌کند، بلکه در متعادل کردن PH طبیعی پوست نوزاد هم مفید است. این موضوع می‌تواند به مبارزه با میکروب‌هایی مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها که علل رایج ادرار سوختگی شدید  هستند، کمک کند. می‌توانید هر روز از این روش درمانی استفاده کنید‌.

جو دوسر

جو دو سر منبع غنی پروتئین است که به محافظت از پوست نوزاد کمک می کند. همچنین حاوی ترکیباتی با نام ساپونین است، که خاصیت پاک کنندگی دارد و می تواند منافذ پوست کودک را از کثیفی و آلودگی پاک کند.
جو دو سر همچنین خاصیت ضد التهابی دارد و به برطرف شدن التهاب و سوزش ادرار سوختگی کمک می کند. با مخلوط کردن جو دو سر در وان می توانید از آن برای پاک کردن پوست کودک استفاده کنید.

جو دوسر برای ادرار سوختگی

روغن درخت چای

از روغن درخت چای به‌طور گسترده برای درمان مشکلات پوستی استفاده می‌شود، چون حاوی خواص ضدعفونی‌کننده است. خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچی روغن درخت چای آن را به یکی از بهترین روغن‌ها برای درمان سوختگی کودک تبدیل می‌‌کنند. یک بار در روز از این روش استفاده ‌کنید.

سرکه‌ی سیب

ترکیب اصلی سرکه‌ی سیب، اسیدسیتریک است که یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی محسوب می‌شود. علاوه بر این سرکه‌ی سیب خواص ضدباکتریایی، ضدقارچی و ضدویروسی دارد و می‌تواند در درمان ادرار سوختگی نوزادان مفید باشد‌‌. یک تا دو بار در روز از این روش‌ درمانی استفاده کنید‌‌.

درمان ادرار سوختگی با سرکه سیب
آلوئه‌ورا برای درمان ادرار سوختگی نوزادان

آلوئه‌ورا برای درمان ادرار سوختگی نوزاد

قرن‌هاست که از آلوئه‌ورا برای خواص بهبود‌ دهنده‌ای که دارد، استفاده می‌شود. این گیاه مفید می‌تواند با طبیعت ضدالتهابی خود پوست ملتهب و تحریک‌ شده‌ی نوزاد را تسکین دهد. آلوئه‌ورا همچنین حاوی خواص ضدباکتریایی است که می‌توانند با باکتری‌های ایجادکننده‌ی بثورات مبارزه کنند. دو تا سه بار در هفته از آلوئه‌ورا استفاده کنید.

 وازلین

وازلین یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی است که خواص ضدالتهابی و بهبود دهنده دارد‌ که این موضوع باعث شده در درمان ادرار سوختگی کورکان مفید باشد. وازلین همچنین از طریق محدود کردن ورود میکروب‌های دیگر به پوست نوزاد، از عفونت‌های بعدی جلوگیری می‌کند. دو بار در روز از این روش استفاده کنید.

وازلین برای درمان ادرار سوختگی

بهترین روش برای درمان ادرار سوختگی کودکان و نوزادان پماد سوختگی کالاندولا است. در لیست زیر چند نمونه از ویژگی های پماد کالاندولا را به شما معرفی می کنیم.

پماد درمان سوختگی کالاندولا

کرم سوختگی بچه

پماد کالاندولا به دلیل فاقد کورتون بودن و دارای خاصیت درمان سوختگی های بچه ها و نوزادان می تواند برای سوختگی بچه شما بهترین گزینه باشد. این پماد خاصیت ضد التهابی فوق العاده ای دارد.

روش های پیش گیری از ادرار سوختگی نوزادان

بهترین راه برای پیشگیری، تمیز و خشک نگهداشتن ناحیه پوشک است. علاوه بر این، رعایت چند استراتژی ساده زیر نیز می‌تواند به کاهش احتمال بروز ادرار سوختگی اطفال و بثورات بر روی پوست کودک شما کمک کند:

  • اغلب پوشک نوزاد را عوض کنید. پوشک‌های خیس یا کثیف را به سرعت تعویض کنید. اگر کودک شما تحت مراقبت پرستار کودک است، از وی بخواهید این مسئله را رعایت کند.
  • به عنوان بخشی از هر مراحل تعویض پوشک، حتما بدن کودک خود را با آب گرم بشویید. برای این منظور می‌توانید از سینک، وان یا بطری آب استفاده کنید. دستمال‌های مرطوب و پنبه‌ای مخصوص کودک نیز می‌توانند به تمیز کردن پوست کمک کنند. از دستمال مرطوب‌های حاوی با الکل یا مواد معطر استفاده نکنید. اگر مایل به استفاده از صابون هستید، نوع ملایم و بدون عطر را انتخاب کنید.
  • به‌آرامی پوست کودک را با یک حوله تمیز خشک کنید یا اجازه دهید برای چند دقیقه در معرض هوا خشک شود. بدن کودک را شدید مالش ندهید چراکه می‌تواند پوست را بیشتر تحریک کند.
  • پوشک را خیلی سفت نبندید. پوشک‌های تنگ از عبور جریان هوا جلوگیری می‌کنند. در نتیجه محیط گرم و مرطوبی برای بثورات پوستی ایجاد می‌شود.
  • استفاده منظم از پماد را در نظر بگیرید. اگر کودک شما اغلب دچار ادرار سوختگی و بثورات پوستی می‌شود، در هر بار تعویض پوشک از یک پماد سبک و مناسب استفاده کنید تا از تحریک پوست جلوگیری کنید. ویتامین آ+د، وازلین و اکسید روی (زینک اکساید) موادی هستند که معمولا برای تولید این نوع پمادها استفاده می‌شوند. استفاده از این نوع پمادها یا کرم‌ها باعث کاهش سطح تماس پوست با ادرار و مدفوع نیز می‌شود. پس سعی نکنید در تعویض بعدی پوشک این لایه کرمی محافظ را به طور کامل پاک کنید، زیرا ممکن است به پوست ملتهب آسیب بیشتری وارد کند. اگر می‌خواهید آن را بردارید، از روغن بچه و پنبه استریل استفاده کنید.
  • هر بار پس از تعویض پوشک، دست‌های خود را خوب بشویید. شستن دست‌ها می‌تواند از انتشار باکتری یا مخمر به سایر قسمت‌های دیگر بدن کودک جلوگیری کند.

در گذشته استفاده از پودرهایی مانند نشاسته ذرت یا پودر تالک (پودر بچه) برای محافظت از پوست نوزاد و جذب رطوبت اضافی رایج بود. امروزه پزشکان دیگر استفاده از آن‎ها را توصیه نمی‌کنند. زیرا استنشاق آن‌ها می‌تواند ریه کودک را تحریک کند. از طرفی، نشاسته ذرت ممکن است بثورات پوستی ناشی از قارچ کاندیدا را بدتر کند.

روش های پیش گیری از ادرار سوختگی

پماد های درمان ادرار سوختگی نوزادان

پماد درمان سوختگی کالاندولا

زمان مراجعه به پزشک

در بیشتر مواقع ادرار سوختگی نوزاد با روش‌های خانگی درمان می‌شود. اما در بعضی از شرایط لازم است نوزاد را نزد پزشک ببرید. اگر نوزاد مبتلا به راش پوشک علائم زیر را دارد، بردن او نزد پزشک ضروری است.

  • تاول
  • تب
  • بثورات مداوم که با روش‌های خانگی درمان نمی‌شوند.
  • تورم
  • راش که با ترشح مایعات و چرک همراه است.

ادرار سوختگی شدید همیشه قابل‌پیشگیری نیست. بیشتر نوزادان و کودکان کم‌سن‌وسال دست‌کم یک بار این عارضه را تجربه می‌کنند.

کرم سوختگی پای نوزاد

ممکن است نوزاد شما بر اثر ادرار سوختگی در نواحی کشاله ران احساس ناراحتی یا سوزش بکند.

بهترین کرم برای درمان سوختگی پای نوزاد شما کرم کالاندولا است. کرم کالاندولا با دارا بودن خواص ضد التهابی و درمانی سوزش های پوستی و التهابات پوستی برای نوزاد شما بهترین است. مهم ترین نکته فاقد کورتونن بودن این پماد است.

پماد کالاندولا به دلیل گیاهی بودن، 100% طبیعی بودن و فاقد کورتون بود هیچ عوارض پس از مصرفی ندارد. شما می توانید حتی در زمانی که پوستتان آسیبی ندارد از آن برای شفافی پوست و نرمی آن نیز استفاده کنید.

1 کامنت

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.