مجتمع صنایع دینه ایران

کبد چرب چیست؟

 

به طور کلی بیماری کبد چرب یکی از بیماری های خاموش و بسیار شایع است که افراد زیادی به آن مبتلا می‌شوند. شاید شما هم به این بیماری ابتلا داشته باشید ولی در حال حاضر از ابتلا به آن آگاه نباشید؛ پس بهتر است علائم و نشانه های ابتلا به این بیماری خاموش را بشناسید و حداقل سالی دو بار با انجام دادن آزمایش خون؛ از سلامت خود اطمینان حاصل فرمایید.

 

برای پی بردن به اهمیت موضوع این موضوع که “کبد چرب چیست؟” بهتر است در ابتدا کبد و وظایف آن را بشناسیم.

بطور کلی، کبد یکی از بزرگترین و پیچیده‌ترین اعضای بدن است و در ناحیهٔ عمدهٔ بالای شکم، در سمت راست قرار دارد. اندازهٔ کبد حدوداً ۱۰-۱۲ سانتیمتر در عرض، ۱۵-۲۰ سانتیمتر در طول و ۱۰-۱۲ سانتیمتر در ضخامت است.

کبد درونی و خارجی بوده و از نقاط نوروواسکولاری غنی (شبکیه‌ای که از عروق خونی و اعصاب تشکیل شده است) تغذیه می‌شود. این عروق خونی در طول کانال‌هایی به نام سیروز، که در داخل کبد قرار دارند، وارد می‌شوند و خون تمیز شده از این طریق وارد بیضه‌ها می‌شود. همچنین، عروق مستقیم وریدی نیز خون آلوده از روده بزرگ را به کبد منتقل می‌کنند.

کبد تشکیل شده است از سلول‌هایی به نام هپاتوسیت‌ها که عملکرد اصلی آنها تصفیه خون و تولید صفرا است. هپاتوسیت‌ها توانایی بازسازی خود را دارند و در صورت آسیب دیدن، قادر به بهبود و ترمیم خود هستند.

 

وظایف اصلی کبد عبارتند از:

تصفیه خون:

کبد مواد مضر موجود در خون را تخلیص می‌دهد، از جمله سموم، داروها، زباله‌های متابولیک و عوامل زیستی مختلف. این فرآیند تصفیه خون توسط کبد باعث حفظ تعادل بدن و جلوگیری از تجمع مواد ضایعه و مضر در بدن می‌شود.

تولید صفرا:

کبد صفرا را تولید کرده و به دستگاه گوارش عمده بدن، یعنی روده، ترسیم می‌کند. صفرا در فرآیند هضم و جذب مواد مغذی، به ویژه چربی‌ها، نقش مهمی دارد.

متابولیسم مواد مغذی:

کبد نقش مهمی در متابولیسم گلوکز (شکر)، لیپیدها (چربی‌ها) و پروتئین‌ها دارد. این عضو قادر به ذخیره گلوکز در قالب گلیکوژن است و آنرا در صورت نیاز به بدن عرضه می‌کند. همچنین، کبد به تجزیه و استفاده از آمینواسیدها و اسیدهای چرب در فرآیند تولید انرژی بدن نیز مشارکت دارد.

ساخت و ترشح پروتئین‌ها:

کبد پروتئین‌های مهمی مانند آلبومین، گلوبولین‌ها و فیبرینوژن تولید و ترشح می‌کند. این پروتئین‌ها نقش مهمی در حفظ توازن پروتئینی بدن، حمل و انتقال مواد مغذی و فرآیندهای تعمیر و بازسازی بافت‌ها دارند.

تولید هورمون‌ها:

کبد برخی از هورمون‌های مهم بدن مانند اینسولین‌های رشد، ایروپوئیتین (EPO) و فاکتورهای انعقادی را تولید می‌کند.

ذخیره و ترشح ویتامین‌ها و مواد مغذی:

کبد قادر است ویتامین‌ها و مواد مغذی مهمی مانند ویتامین A، D، B12 و آهن را ذخیره و در صورت نیاز به بدن عرضه کند.

تجزیه و تخلیص فضولات:

کبد نقش مهمی در تجزیه و تخلیص فضولات و مواد زائد در بدن دارد. این فرآیند توسط صفرا و سیستم گوارشی انجام می‌شود.

 

کبد و کارایی آن در بدن

 

کبد چرب چیست؟

بیماری‌های کبد انواع متعددی داشته و هرکدام به‌نوعی به این اندام حیاتی آسیب وارد می‌کنند. کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری های کبد است که به دلیل تجمع چربی در آن ایجاد می‌شود. کبد چرب که با نام استئاتوز کبدی نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق میفتد که چربی در کبد تجمع پیدا کند.

وجود مقدار کمی چربی در این اندام طبیعی است. اما تجمع بیش از حد آن می‌تواند به یک مشکل اساسی تبدیل شود. اگر بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کبد شما چربی است احتمالا به این بیماری مبتلا هستید. کبد دومین ارگان بزرگ بدن است. این عضو، به فرآوری مواد غذایی کمک می‌کند و مواد مضر خون را فیلتر می‌کند. گاهی این بیماری را بیماری خاموش کبدی می‌نامند، به این دلیل که می‌تواند بدون ایجاد علائم رخ دهد.

 

شیوع این بیماری در بسیاری از نقاط جهان، به ویژه در کشورهای غربی، به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است و حدود ۲۵ درصد از مردم جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما خبر خوب این است که این بیماری یک بیماری برگشت‌پذیر است و با تغییر سبک زندگی قابل درمان است.

 

تفاوت کبد چرب

 

انواع دسته بندی کبد چرب

این بیماری به ۴ گرید از نظر میزان پیشرفت دسته‌بندی می‌شود:

 

گرید ۱:

 گرید 1 کبد چرب ساده‌ترین نوع آن است که دلیل آن خوردن مواد غذایی ناسالم است. البته این گرید با افزایش فعالیت‌های روزانه و تغذیه سالم کاملاً برطرف می‌گردد.


گرید ۲:

گرید 2 کبد چرب در این حالت وضعیت بیمار کمی سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌شود این حالت از کبد چرب، رژیم غذایی خاص خود را نیز دارد.


گرید ۳:

گرید 3 کبد چرب تنها با بهبود سبک زندگی قابل درمان خواهد بود ورزش، تغذیه مناسب (کاهش مصرف انواع گوشت، فست فودها، چربی‌ها و غذاهای چرب و…) مدیریت استرس و دیگر موارد. البته این هشداری است برای افراد دارای کبد چرب گرید ۲ و ۱ که در درمان بیماری خود سهل انگاری می‌کنند.


گرید ۴:

گرید 4 کبد چرب که به سیروز کبدی معروف است، در صورت اقدام نکردن برای بهبود بیماری پیوند کبد برای فرد احتیاج می‌شود.

 

گرید های مختلف کبد چرب

سیروز کبدی چیست؟

تجمع بیش از حد چربی در کبد می‌تواند باعث التهاب این اندام شود. التهاب، باعث آسیب به کبد و ایجاد زخم یا اسکار می‌شود که به عنوان فیبروز کبدی نیز شناخته می‌شود. فیبروز شدید کبدی، سیروز نامیده می‌شود که در موارد شدید، می‌تواند منجر به نارسایی کبد شود.

سیروز ممکن است باعث ایجاد علائم مختلفی شود مانند:

  • از دست دادن اشتها
  • کاهش وزن
  • ضعف
  • خستگی
  • خون دماغ شدن
  • خارش پوست
  • زرد شدن پوست و چشم 
  • ایجاد شبکه‌هایی از رگ‌های خونی شبیه به تار عنکبوت زیر پوست
  • درد شکم
  • تورم شکم
  • تورم پاها
  • بزرگ شدن پستان در مردان
  • گیجی، خواب آلودگی و اختلال در گفتار (انسفالوپاتی کبدی).

 

علائم کبد چرب چیست؟

احتمالا از خود می‌پرسید علائم کبد چرب چیست؟ این بیماری علائم و نشانه‌های مختلفی دارد. ممکن است همه این علامت‌ها را نداشته باشید و حتی گاهی متوجه نشوید که به این بیماری مبتلا شده‌اید. علائم کبد چرب عبارتند از:

  • خستگی شدید
  • ضعف
  • کاهش وزن
  • زرد شدن پوست یا چشم ها
  • خارش طولانی مدت
  • از دست دادن اشتها
  • تهوع و استفراغ
  • درد در ناحیه مرکز شکم یا در ربع راست و بالای شکم.

 

عوامل خطر کبد چرب

  • مصرف الکل به مقدار زیاد
  • افرادی که دچار سوء تغذیه هستند
  • کاهش وزن های سریع،
  • سن هم به عنوان یک ریسک فاکتور است هرچه سن فرد بیشتر باشد، احتمال ابتلا به کبد چرب بیشتر می شود.
  • پری دیابت یا دیابت نوع ۲ دارند،
  • داشتن سطوح بالای چربی در خون، مانند کلسترول و تری گلیسرید،
  • فشار خون بالا،
  • مصرف برخی داروها، مانند کورتیکواستروئیدها و برخی داروهای سرطان،
  • ابتلا به عفونت های خاص، مانند هپاتیت C،
  • قرارگیری در برابر برخی از سموم شیمیایی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • آپنه خواب
  • تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید)
  • غده هیپوفیز کم کار (هیپوفونکسیون)
  • اختلالات متابولیکی خاص، از جمله سندرم متابولیک

 

هر مرحله از کبد چرب چه نشانه هایی دارد؟

گرید ۱ و ۲ بیماری معمولا هیچ علامتی نداشته و ممکن است شخص متوجه ابتلا به این بیماری نشود. گاهی ممکن است شخص دچار خستگی یا ضعف کند. زمانی که بیماری به مرحله فیبروز کبدی یا گرید ۳ می‌رسد، ممکن است علائمی مانند درد در سمت راست بالای شکم، خستگی مفرط، کاهش وزن و ضعف ایجاد شوند.

بیشتر علائم مربوط به سیروز کبدی بوده که شامل درد شکم، ازدست‌دادن اشتها، کاهش وزن، خستگی، حالت تهوع، خارش پوست، زردی، کبودی و خونریزی آسان، ادرار تیره، تجمع مایع در شکم و تورم پاها می‌شود.

از آنجایی که کاربران سؤالات زیادی در مورد علائم و نشانه های کبد چرب داشتند، تصمیم گرفتیم در این بخش در قالب چند سؤال و جواب به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

رنگ چشم زرد چه زمانی نشانه کبد چرب است؟

زمانی که بیماری به مرحله سیروز کبدی یا گرید ۴ می‌رسد، ممکن است رنگ پوست یا سفیدی چشم به سمت زردی برود. در اثر تجزیه گلبول‌های قرمز در کبد بیلی‌روبین ایجاد می‌شود. بیلی‌روبین رنگ‌دانه زردرنگ بوده و افزایش آن در بدن باعث زردی می‌شود. اختلال در عملکرد کبد باعث افزایش این ماده در بدن شده و پوست زرد می‌شود.

ورم پا نشانه کبد چرب است؟

در مرحله سیروز کبدی ممکن است تورم در پاها و دست‌ها ایجاد شود. در گرید ۱ تا ۳ معمولا چنین عارضه‌ای دیده نمی‌شود. معمولا این عارضه با تجمع مایع در شکم، حالت تهوع و کاهش وزن همراه است.

کف دست قرمزرنگ نشانه کبد چرب است؟

این بیماری در مراحل اولیه علامت خاصی ندارد و ممکن است بسیاری از افراد متوجه آن نشوند. اما در مراحل پیشرفته زمانی که به سیروز کبدی تبدیل شده است، ممکن است شخص لک‌های قرمزی را روی کف دست مشاهده کند.

جوش صورت نشانه کبد چرب است؟

نشانه های کبد چرب و جوش صورت چندان مرتبط نیستند و این بیماری به طور مستقیم در ایجاد جوش صورت تاثیری ندارد و تنها نشانه‌ای که ممکن است در چهره ایجاد کند، زردی پوست است. اما این نکته را باید در نظر داشته باشید که خوردن غذاهای چرب مانند فست‌فود یا مصرف زیاد الکل می‌توانند باعث جوش زدن شوند. پس اگر صورت شما مدام جوش می‌زند، احتمال دارد، علت آن رژیم غذایی ناسالم باشد. این رژیم غذایی ناسالم روی کبد هم تاثیرات منفی دارد.

ورم بدن نشانه کبد چرب است؟

این بیماری در مراحل پیشرفته یعنی در گرید ۴ یا سیروز کبدی منجر به عوارض زیادی می‌شود. یکی از این علائم تجمع آب در شکم و تورم این ناحیه است. همچنین ممکن است پاها نیز دچار تورم شوند.

خارش پوست نشانه کبد چرب است؟

عوامل و بیماری‌های متعددی باعث خارش پوست می‌شوند. گاهی ممکن است افرادی که بیماری کبد چرب دارند، این عارضه را تجربه کنند. خارش پوست به‌ویژه در مرحله سیروز کبدی ایجاد می‌شود. معمولا گرید ۱ و ۲ چنین علامتی ندارند.

درد شکم چه زمانی نشانه کبد چرب است؟

اگر درد شکم در قسمت سمت راست و بالای شکم باشد، ممکن است از علائم این بیماری باشد. البته این علامت بیشتر در مراحل آخر بیماری از جمله سیروز کبدی دیده می‌شود.

علائم کبد چرب در زنان چیست؟

احتمال ابتلا به این بیماری در زنان یائسه یا زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی‌کیستیک بیشتر است. علائم در خانم‌ها شامل علائم کلی است که در این مطلب ذکر کردیم. اگر در ناحیه شکم دردی احساس می‌کنید، پوست شما مایل به زرد شده است، پاها و شکم متورم شده است یا اشتهای خود را از دست داده‌اید، باید به پزشک مراجعه کنید.

علائم کبد چرب در مردان چیست؟

بسیاری از علائمی که ذکر کردیم، در مرد و زن امکان دارد، ایجاد شود. اما یکی از مواردی که در مردان مبتلا به جگر چرب دیده می‌شود، بزرگ‌شدن سینه‌ها بیش از حد معمول است. این عارضه بیشتر در مرحله‌ای که بیماری تبدیل به سیروز کبدی شده است، دیده می‌شود.

علائم کبد چرب در صورت چیست؟

علائم کبد چرب در چهره دیرتر خود را نشان می‌دهند. این بیماری در مراحل اولیه علائم و نشانه‌ای روی صورت ایجاد نمی‌کند. اما در مراحل پیشرفته باعث زرد شدن پوست و سفیدی چشم می‌شود. اگر احساس می‌کنید، صورت شما نسبت به قبل زرد شده است، باید آزمایش‌های لازم را برای تشخیص بیماری انجام دهید.

 

دلایل ایجاد کبد چرب چیست؟

شایع‌ترین علت بروز این بیماری اعتیاد به الکل است. اما درمورد افرادی که الکلی نیستند در بسیاری از موارد پزشکان نمی‌دانند چه چیزی باعث ایجاد آن می‌شود.

کارشناسان هنوز به طور دقیق نمی‌دانند، چرا در برخی افراد دور این اندام چربی تجمع‌کرده و در برخی دیگر از افراد این عارضه ایجاد نمی‌شود. اما به‌طورکلی می‌توان گفت معمولا کبد چرب و سیروز کبدی هر دو به موارد زیر مرتبط هستند و برای جلوگیری از این بیماری باید موارد زیر را کنترل کرد؛

  • اضافه‌وزن یا چاقی
  • مقاومت به انسولین
  • قند خون بالا که نشان‌دهنده پیش دیابت یا دیابت نوع ۲ است.
  • سطح بالای چربی در خون (به‌ویژه تری گلیسیرید)
  • دیگر علل بیماری کبد چرب چیست؟
  • جگر چرب هنگامی ایجاد می‌شود که بدن چربی زیادی تولید کند، یا به اندازه کافی چربی را دفع نکند. چربی اضافی در سلول‌های کبدی ذخیره می‌شود. در آنجا تجمع می‌یابد و باعث
  • ایجاد این بیماری می‌شود. این تجمع چربی می‌تواند در اثر موارد مختلفی ایجاد شود، مانند:
  • نوشیدن بیش از حد الکل
  • چاقی
  • تجمع بیش از حد چربی در اطراف شکم (چاقی شکمی)
  • قند خون بالا
  • کلسترول بالا
  • تری گلیسیرید بالا
  • سندرم متابولیک
  • مقاومت به انسولین
  • دیابت نوع ۲
  • کم کاری تیروئید
  • کاهش عملکرد هیپوفیز (کم کاری هیپوفیز)
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • مقادیر بالای چربی در خون، به ویژه تری گلیسیرید
  • کاهش وزن سریع
  • برخی از انواع عفونت‌ها مانند هپاتیت C و اچ آی وی (HIV)
  • کمبود آلفا ۱ آنتی تریپسین
  • عوارض جانبی برخی از داروها مانند متوترکسات، تاموکسیفن، آمیودارون و داروهای ضدتشنج و ضد صرع، کورتون، استامینوفن (مصرف طولانی مدت) و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها
  • بای پس معده
  • بارداری
  • قرار گرفتن در معرض سموم خاص
  • ژنتیک و وجود سابقه خانوادگی
  • بیماری التهابی روده (IBS)
  • مصرف زیاد کربوهیدرات
  • مصرف نوشیدنی‌های قندی.

 

چه کسانی بیشتر به کبد چرب مبتلا می شوند؟

تعداد بیماران مبتلا به کبد چرب در چند سال اخیر بسیار افزایش یافته است. اما چه کسانی بیشتر به کبد چرب مبتلا می شوند؟ آیا شما هم نگران ابتلا به کبد چرب هستید؟

 

علت های کبد چرب

 

۱. افراد دارای اضافه وزن ریسک بالاتری برای ابتلا به کبد چرب دارند

چاقی و اضافه‌وزن از عوامل مهم ابتلا به کبد چرب است. این مشکل علاوه بر کبد چرب با بیماری‌های دیگر مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع ۲ نیز ارتباط دارد. امروزه باتوجه‌به سبک زندگی و رژیم‌های غذایی ناسالم، چاقی به یک معضل تبدیل شده است. علاوه بر غذاهای ناسالم، عواملی مانند استرس، خواب ناکافی، مشکلات هورمونی و عدم فعالیت کافی در اضافه‌وزن تاثیر دارند.

اگر شاخص توده بدنی (BMI) شما بین ۲۵ تا ۳۰ است، دچار اضافه‌وزن هستید و اگر بالای ۳۰ است، چاق محسوب می‌شوید. سعی کنید با رژیم غذایی سالم و ورزش روزانه وزن خود را پایین بیاورید. کاهش وزن در پیشگیری از کبد چرب تاثیر بسیار زیادی دارد.

 

۲. افراد دارای دیابت نوع ۲ ممکن است که به کبد چرب مبتلا شوند

دیابت نوع ۲ بیماری مزمنی است که باعث افزایش قند خون می‌شود. در این بیماری بدن به هورمون انسولین پاسخ نمی‌دهد. انسولین گلوکز را برای تامین انرژی به سلول‌ها می‌رساند. در مراحل پیشرفته دیابت نوع ۲ بدن به‌اندازه کافی انسولین نساخته و گلوکز در خون تجمع پیدا می‌کند.

۳. کسانی که الکل مصرف می کنند

مصرف بیش از حد الکل باعث ابتلا به کبد چرب الکلی می‌شود. افرادی که اعتیاد به الکل دارند، در معرض خطر ابتلا به کبد چرب و نارسایی کبد هستند. کبد بیشتر الکل را تجزیه کرده و از بدن خارج می‌کند. اما فرآیند تجزیه باعث تولید مواد مضر می‌شود. این مواد به سلول‌های کبد آسیب رسانده و باعث التهاب این اندام می‌شود. این بیماری در نهایت می‌تواند به هپاتیت الکلی و سیروز تبدیل شود.

 

بهترین راه برای پیشگیری و مدیریت این بیماری انجام اقداماتی است که به سلامت کلی بدن شما کمک می‌کند. سعی کنید. وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید. اگر دچار اضافه‌وزن یا چاقی هستید، به‌تدریج و از روش‌های اصولی وزن خود را کاهش دهید.

 

کبد چرب با مشروبات الکلی

 

۴. کسانی که کلتسرول بالا دارند

کلسترول بالا یکی از بیماری‌های شایع به‌ویژه در مناطق پیشرفته است. زمانی که مقدار این چربی در خون افزایش پیدا می‌کند، در دیواره‌های رگ‌های خونی جمع شده و باعث تشکیل پلاک می‌شود. این پلاک‌ها به‌مرورزمان بزرگ شده و مسیر جریان خون را مسدود می‌کنند.

یک نوع از کلسترول بالا خانوادگی بوده و ژن‌های آن به ارث می‌رسند. اما نوع دیگر آن اکتسابی بوده و شرایطی مانند سبک زندگی، بیماری‌های زمینه‌ای و داروهای مصرفی در ابتلا به آن تاثیر دارند.

 

۵. سطح بالای تری گلیسیرید در خون ممکن است باعث ابتلا به کبد چرب شود

بالارفتن چربی خون از جمله تری گلیسیرید می‌تواند احتمال ابتلا به کبد چرب را بالا ببرد. این بیماری می‌تواند ارثی باشد. اما سبک زندگی امروزی شامل رژیم غذایی ناسالم و فعالیت بدنی بسیار کم از جمله دلایل بالا رفتن تری گلیسیرید در خون است. اگر سطح تری‌گلیسیرید خون شما بالا است، باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. زیرا این بیماری می‌تواند منجر به کبد چرب، سکته مغزی یا حمله قلبی شود.

 

۶. کبد چرب در زنان باردار

کبد چرب در بارداری جز بیماری‌های نادر اما جدی است. برخی خانم‌ها در دوره بارداری دچار این بیماری می‌شوند. علت دقیق آن مشخص نیست. در حالت طبیعی تری گلیسیرید و اسیدهای چرب در کبد تجزیه می‌شوند. اما در بدن برخی خانم‌ها در دوران بارداری چربی بیش از حد تولید‌شده و در سلول‌های کبد و اطراف آن تجمع پیدا می‌کند.

کبد چرب در بارداری می‌تواند عوارض جدی برای مادر و جنین داشته‌باشد. این بیماری احتمال فشارخون بارداری، خونریزی پس از زایمان و زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.

 

کبد چرب در زنان باردار

 

۷. عدم تحرک کافی

یکی از دلایل افزایش ابتلا به کبد چرب عدم تحرک کافی است. نشستن طولانی و انجام ندادن ورزش روزانه باعث ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله کبد چرب غیرالکلی می‌شود. تحقیقاتی در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ابتلا به کبد چرب در میان افرادی که مدت‌زمان طولانی نشسته و فعالیت بدنی بسیار کمی دارند، بیشتر است.

 

۸. ژنتیک

ابتلا به کبد چرب می‌تواند ارثی باشد و ژن آن بین اعضای خانواده منتقل شود. البته هنوز ژن مربوط به این بیماری ناشناخته است. مشکلات ژنتیکی در برخی افراد باعث می‌شود، به تجمع چربی در کبد حساسیت بیشتری نشان دهند. حدود ۳۰% از تفاوت‌های تجمع چربی در کبد مربوط به همین جهش‌های ژنتیکی می‌شود.

 

۹. آپنه خواب

افرادی که دچار آپنه انسدادی خواب هستند، ممکن است دچار مقاومت به انسولین شوند. همچنین التهاب در این افراد شیوع بیشتری دارد. به همین دلیل احتمال ابتلا به کبد چرب غیرالکلی در این افراد بیشتر می‌شود. چاقی و ابتلا به سندروم متابولیک در کنار آپنه خواب می‌توانند بیماری کبد چرب را تشدید کنند.

 

۱۰. رژیم غذایی و وضعیت دستگاه گوارش

رژیم غذایی در ابتلا به انواع بیماری‌ها از جمله کبد چرب تاثیر زیادی دارد. امروزه به دلیل مصرف زیاد غذاهای سرخ‌شده، فست‌فود، گوشت قرمز، نوشابه‌های گازدار، انواع غذاها با قندهای افزوده و شیرینی‌جات ابتلا به کبد چرب افزایش پیدا کرده است. برای پیشگیری و کنترل کبد چرب باید مصرف میوه و سبزیجات تازه افزایش پیدا کند. گیاهان پر فیبر مانند حبوبات و غلات کامل در کنترل این بیماری توصیه می‌شوند.

 

عوارض کبد چرب چیست؟

کبد بزرگتر از حد معمول: البته اغلب علائمی ایجاد نمی کند، اما ممکن است در سمت راست بالای شکم درد یا احساس ناراحتی داشته باشید.
هپاتیت الکلی: این تورم در کبد است که می تواند باعث تب، حالت تهوع، استفراغ، درد شکم و یرقان (پوست و چشم مایل به زرد) شود.
سیروز الکلی: این تجمع بافت اسکار در کبد شما است. می تواند علائمی مشابه هپاتیت الکلی و سایر علایم زیر را ایجاد کند:
آسیت(انباشته شدن مقدار زیادی مایع در شکم)

  • فشار خون بالا در کبد
  • خونریزی در بدن
  • سردرگمی و تغییر در رفتار و خلق و خو
  • نارسایی کبد (به معنای از کار افتادن کبد) که می تواند کشنده باشد.

 

درمان التهاب پوستی با پماد کالاندولا دینه

 

خطرات کبد چرب چیست؟

اکثر عوارض بیماری کبد چرب ناشی از اثرات سندروم متابولیک و مقاومت به انسولین بر روی اعضاء حیاتی بدن مانند سیستم قلب و عروق و سیستم اعصاب می باشد. مهمترین علت مرگ و میر در این بیماری نیز ناشی از عوارض قلبی عروقی است. در حالت غیرقابل برگشت (سیروز کبدی ) درمان، بسیار گران و مشکل خواهد بود. چاقی، بیماری دیابت و سن بالا از عوامل بسیار مهم در پیشرفت بیماری کبد چرب به سمت سیروز می باشند. در مرحله های که بیماری به سیروز رسیده باشد، علائمی نظیر خونریزی گوارشی، نارسایی کبدی، تورم شکم ناشی از احتباس مایع (آسیت) و بدخیمی سلول کبدی دیده می شود. یکی از عوارض نادر بیماری کبد چرب در مرحله سیروز ایجاد سرطان سلول کبدی می باشد. بدیهی است با کنترل بیماری و عدم ایجاد سیروز این عارضه قابل پیشگیری است.

 

شرکت داروسازی دینه ایران با بیش از 30 سال تجربه در زمینه تولید داروهای گیاهی، گیاه کنگرفرنگی را در مزارع اختصاصی خود پرورش و از عصاره آن قرص گیاهی سینارکول دینه را تهیه نموده است.

 

قرص گیاهی سینارکول دینه از بهترین داروهای منع کننده از سیر پیشرفت کبد چرب به سمت فیبروز کبدی و در نهایت سیروز کبدی می باشد.

قرص گیاهی سینارکول دینه علاوه بر عصاره گیاه آرتیشو، حاوی زردچوبه است که با دارا بودن اثرات بسیار زیاد آنتی اکسیدانی، در رفع اختلالات صفراوی و کبدی نیز کاربرد دارد. قرص گیاهی سینارکول دینه را جهت کاهش کلسترول خون، سوء هاضمه، نفخ و احساس سنگینی بعداز خوردن غذا نیز می توان تجویز نمود. خاصیت صفراآور قرص گیاهی سینارکول دینه باعث رفع احساس سنگینی و سوء هاضمه بعد از خوردن غذا خواهد شد. همچنین نتایج مطالعات علمی مبنی از آن است که عصاره گیاه آرتیشو باعث کنترل علائم در سندرم روده تحریک پذیر(IBS) و بهبود کیفیت زندگی افراد بیمار می شود.

 

قرص گیاهی سینارکول دینه می تواند در بهبود برخی جوش های پوستی، ریزش مو و حساسیت های با منشا کبدی موثر باشد. با توجه به اینکه در دنیای صنعتی امروز انواع سموم از طریق آب و مواد آلوده و همچنین تغذیه نامناسب وارد بدن شده و منجر به آسیب کبد می شود لذا توصیه ما به شما استفاده از قرص گیاهی سینارکول دینه جهت حفظ سلامت کبدتان می باشد.

  • قرص گیاهی سینـارکول
  • کنترل کبـد چرب
  • تقویت وبهبود عملکرد کبـد
  • کاهـــش کلستــــرول
  • رفع سوء هاضمه

 

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.