مجتمع صنایع دینه ایران

بسایری از افراد برای از بین بردن مو های زائد بدن خود ز لیزر استفاده می کنند که هم سریع تر و هم بی دردسر تر است. به ندرت برای کسانی که از لیزر استفاده می کنند ممکن است سوختگی پیش بی آید، این سوختگی ها به غیر از این که درد زیادی دارد ممکن است جای زخم آن بر روی پوست  برای همیشه بماند. در این مطلب قصد داریم تا روش های درمان سوختگی لیزر را برای شما توضیح دهیم.

دلیل سوختگی ناشی از لیزر مو های زائد

سوختگی ناشی از لیزر موهای زائد ممکن است به دلایل مختلفی رخ بدهد، از جمله:

تنظیم نادرست دستگاه لیزر: تنظیمات نادرست دستگاه لیزر می‌تواند باعث اعمال انرژی بیش از حد به پوست شود که منجر به سوختگی می‌شود. این ممکن است به دلیل تنظیمات قدرت، طول موج، یا زمان اعمال لیزر باشد.

نوع پوست: پوست‌های حساس‌تر ممکن است به لیزرهای موهای زائد حساسیت بیشتری داشته باشند و احتمال سوختگی آنها افزایش یابد.

استفاده از دستگاه لیزر توسط عموم: استفاده از دستگاه‌های لیزر توسط افرادی که دارای تجربه و مهارت کافی نیستند می‌تواند به سوختگی منجر شود.

تماس طولانی مدت با لیزر: در برخی موارد، تماس طولانی مدت پوست با انرژی لیزر می‌تواند باعث سوختگی شود، به ویژه اگر لیزر بر روی یک ناحیه پوستی خاص به مدت زمان طولانی اعمال شود.

عوامل دیگر سوختگی لیزر: عواملی مانند عوامل ژنتیکی، وضعیت سلامت پوست، و استفاده از داروهای خاص می‌توانند تأثیرگذار باشند و سوختگی ناشی از لیزر را تشدید کنند.

سوختگی پوست با دستگاه های لیزر

انواع مختلف دستگاه های لیزر و سوختگی های آنها

در زمینه از بین بردن موهای زائد با استفاده از لیزر، چندین نوع دستگاه موجود است. این دستگاه‌ها بر اساس نوع لیزری که استفاده می‌کنند و همچنین تنوع در تکنولوژی و مکانیزم کاریشان تفاوت می‌کنند. بعضی از معروف‌ترین انواع آن‌ها عبارتند از:

لیزر دایود (Diode Laser): این نوع لیزر برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌شود و معمولاً برای مواردی از جمله اصلاح موهای صورت، بدن و حتی برای از بین بردن موهای زائد در مناطق حساس مانند منطقه بیکینی استفاده می‌شود.

لیزر Nd:YAG: این نوع لیزر نیز برای از بین بردن موهای زائد استفاده می‌شود و برخلاف لیزر دایود که بیشتر برای پوست‌های روشن‌تر مناسب است، لیزر Nd:YAG به طور معمول برای پوست‌های تیره‌تر و موهای خشک و سخت مناسب است.

لیزر الکساندرایت (Alexandrite Laser): این نوع لیزر نیز برای از بین بردن موهای زائد کاربرد دارد و برای پوست‌های کم‌تحمل به درد و با موهای روشنتر مانند موهای زائد در مناطق بیکینی و زیربغل معمولاً توصیه می‌شود.

لیزر روبی (Ruby Laser): این یکی دیگر از انواع لیزرهای استفاده شده در از بین بردن موهای زائد است. این نوع لیزر بیشتر برای موهای روشن و پوست‌های روشن تر مناسب است.

دستگاه لیزر داوید
دستگاه لیزر ان دی یاگ
دستگاه لیزر ان دی یاگ
دستگاه لیزر الکساندرایت
دستگاه لیزر الکساندرایت
دستگاه لیزر ruby
دستگاه لیزر روبی

علائم سوختگی بر اثر لیزر

سوختگی ناشی از لیزر ممکن است در صورت عدم استفاده صحیح یا نادرست از دستگاه لیزر و یا عدم رعایت دقیق دستورالعمل‌های بعد از لیزر رخ دهد. علائم سوختگی بر اثر لیزر ممکن است شامل موارد زیر باشد:

پوست در منطقه‌ای که با لیزر تحت تأثیر قرار گرفته است، ممکن است قرمزی و التهاب نشان دهد. این علائم معمولاً پس از انجام روش لیزری بروز می‌کنند و به طور معمول در چند روز بعد از لیزر کاهش می‌یابند.

درد و تحریک پوست

منطقه مورد تأثیر ممکن است دردناک یا تحریک شده باشد. این اغلب به علت تحریک پوست از طریق پرتو لیزری است.

واکنش های پوستی

این شامل علائمی مانند سوزش، خارش، یا درد در ناحیه مورد تأثیر می‌شود

واکنش های پوستی

در برخی موارد، پوست ممکن است بعد از روش لیزری خشک یا وخامت نشان دهد، که معمولاً در صورت استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و مراقبت‌های مناسب پس از روش بهبود می‌یابد.

ترشحات زیاد پوستی

پوست ممکن است ترشحات زیادی مانند آبکشی یا سوراخ‌های سفید رنگ داشته باشد که ممکن است نشان‌دهنده آسیب پوستی  یا سوختن پوست با لیزر باشد.

سوختگی لیزر

درمان سوختگی لیزر

شما می توانید فقط سوختگی های درجه یک ناشی از لیزر را در خانه درمان کنید. سوختگی های درجه 2 و 3 را باید با متخصص مشورت کنید.

درمان سوختگی ناشی از لیزر بستگی به شدت آسیب و مرحله آن دارد. اما در کل، مراقبت‌های زیر می‌توانند در بهبود سریع‌تر و کاهش علائم سوختگی کمک کنند:

۱. خنک کردن منطقه: استفاده از سردی و یخ‌زدایی بر روی منطقه سوخته می‌تواند در کاهش التهاب و درد موثر باشد. می‌توانید یک کیسه یخ یا دستمال مرطوب با آب سرد را بر روی منطقه قرار دهید.

۲. استفاده از مرطوب‌کننده: استفاده از کرم یا ژل مرطوب‌کننده مناسب می‌تواند به تسکین خشکی و واکنش‌های پوستی کمک کند.

۳. اجتناب از تحریک منطقه: برای جلوگیری از تحریک بیشتر پوست، اجتناب از لمس یا خوراکی کردن منطقه سوخته توصیه می‌شود.

۴. استفاده از کرم‌های ضد التهاب و ضد درد: استفاده از کرم‌ها یا ژل‌های ضد التهاب و ضد درد مانند کرتیزون می‌تواند در کاهش التهاب و درد کمک کند.

۵. مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs): مانند آسپرین یا ایبوپروفن ممکن است در کاهش التهاب و درد مفید باشند.

۶. پوشیدن لباس‌های مناسب: استفاده از لباس‌های نرم و راحت می‌تواند از تحریک بیشتر پوست جلوگیری کند.

آیا جای سوختگی با لیزر از بین میرود

بله، در اکثر موارد، جای سوختگی ناشی از لیزر با گذشت زمان و مراقبت‌های مناسب از پوست بهبود می‌یابد و از بین می‌رود. اما زمانی که سوختگی شدید باشد یا عوارض بیشتری داشته باشد، احتمالاً زمان بیشتری برای بهبود نیاز است و ممکن است جای سوختگی باقی بماند.

در موارد خفیف تر، مثل سوختگی‌های سطحی، پوست به طور طبیعی با بازسازی سلول‌ها بهبود پیدا می‌کند و جای سوختگی تدریجاً محو می‌شود. اما در موارد سوختگی‌های عمیق‌تر، احتمالاً نیاز به زمان بیشتری و یا مراقبت‌های پزشکی دارد.

مهمترین اقدام برای جلوگیری از جای ماندگار سوختگی از لیزر، انجام مراقبت‌های صحیح و منظم است. این شامل استفاده از مرطوب‌کننده‌ها، محافظت از پوست در برابر آفتاب، استفاده از داروهای ضد التهاب و مراجعه به پزشک در صورت لزوم می‌شود.


پماد درمان سوختگی پوست

پماد ضد حساسیت پوست کودکان کالاندولا

درمان سوختگی پوست با پماد کالاندولا

بهترین پماد برای درمان سوختگی لیزر پوست

کالاندولا پماد درمان سوختگی لیزر

پماد کالاندولا علاوه بر دارا بودن خاصیـت ضد التهـاب پوستی، موجب ترمیم و التیــام پوستهای حساس و ملتهب شده. پماد کالاندولا گردش خون را بهبود بخشیده و پوست را تقویت می کند. پماد کالاندولا با دارا بودن این خواص بهترین پماد برای درمان سوختگی لیزر است و در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد :

پما ضد حساسیت پوستی کالاندولا

درمان جای سوختگی با لیزر

درمان جای سوختگی ناشی از لیزر بستگی به شدت و مرحله سوختگی دارد. اما در کل، مراقبت‌های زیر می‌توانند بهبود و درمان جای سوختگی کمک کنند:

۱. استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده یا پماد کالاندولا: استفاده از کرم‌ها و مرطوب‌کننده ها که حاوی عوامل آرام‌بخش و ترمیم‌کننده پوست مانند آلوئه‌ورا، پانتنول و ویتامین E هستند می‌تواند در بهبود جای سوختگی کمک کند.

۲. استفاده از کرم‌های ضد التهاب و ضد درد: کرم‌ها یا ژل‌های ضد التهاب و ضد درد می‌توانند به کاهش التهاب و درد در منطقه سوخته کمک کنند.

۳. اجتناب از تحریک منطقه: برای جلوگیری از تحریک بیشتر پوست سوخته، اجتناب از لمس یا خوراکی کردن منطقه سوخته توصیه می‌شود.

۴. مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs): مانند آسپرین یا ایبوپروفن ممکن است در کاهش التهاب و درد مفید باشند.

۵. استفاده از محافظت آفتابی: پوست سوخته حساسیت بیشتری نسبت به نور آفتاب دارد، بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب با SPF مناسب می‌تواند از آسیب‌های بیشتر جلوگیری کند.

درمان سوختگی بیکینی بعد از لیزر

برای درمان سوختگی بیکینی بعد از لیزر می توانید از خنک کردن ناحیه سوخته شده، مرطوب کننده، پوشیدن لباس های مناسب و راحت استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.