مجتمع صنایع دینه ایران

ادرار سوختگی

درمان سوختگی بر اثر پوشک

سوختگی ناشی از پوشک یا همان ادرار سوختگی، نوعی درماتیت یا التهاب پوستی است که معمولا به صورت لکه‌های پوستی قرمز رنگ در نواحی که پوشک استفاده شده، قابل رویت هستند. از جمله علائم سوختگی ناشی از پوشک عبارتند از:

ملتهب شدن پوست در نواحی که پوشک استفاده شده: ران، باسن و اندام تناسلی
حساس و خارش‌دار شدن پوست در نواحی که پوشک استفاده شده
زخم شدن پوست در همان نواحی
ناراحتی، بی‌قراری و یا گریه‌های کودک به ویژه در هنگام تعویض پوشک

خرید آنلاین پماد درمان ادرار سوختگی کالاندولا

علت سوختگی ناشی از پوشک

شاید به ندرت بتوان نوزادی را در جهان یافت که سوختگی پوشک را تجربه نکرده باشد. بسیاری از نوزادان تا ۲ سالگی به دلیل تماس پوست حساس‌شان با ادرار و مدفوع دچار سوختگی پوست می‌شوند. این سوختگی معمولا با التهاب و قرمزی پوست همراه است و بی‌قراری و بی‌تابی نوزاد را به همراه دارد كه معمولا مانع از خواب آرام و عمیق کودک می‌شود و در دراز مدت ممکن است موجب ابتلا کودک به بیماری‌های عفونی پوست ‌شود.

ادرار سوختگی نوزادان/سوختگی ناشی از پوشک
ادرار سوختگی شدید کودکان/سوختگی ناشی از پوشک
سوختگی ناشی از پوشک و درمان خانگی ادرار سوختگی

پای نوزاد را تمیز و خشک کنید

اگر این قانون را قبل از سوختگی ناشی از پوشک نوزاد رعایت کنید، یکی از مهمترین قوانین مهم را اجرا کرده‌اید. با این وجود در زمان ظهور این عارضه نیز باید این قانون را رعایت کنید. رطوبت و گرما عوامل اولیه برای ظهور این عارضه هستند. 

سایز مناسب پوشک

پوشکی که تنگ بسته شود یا پوشکی که کاملا سفت بسته شده باشد، احتمال ادرار سوختگی نوزاد را بالا می‌برد.

جلوگیری از ادرار سوختگی

باز نگه داشتن نوزاد

همیشه عادت کنید به صورت روزانه کودک خود را باز بگذارید. پوشک کردن نوزاد بلافاصله بعد از هر بار تعویض پوشک، در ادرار سوختگی شدید نوزاد موثر است. می‌توانید از یک شلوار نرم و نخی استفاده کنید و بدون اینکه نوزاد را پوشک کنید، شلوار را تن او کنید یا اینکه نوزاد را روی تشک تعویض آستردار قرار دهید و مدتی، مثلا یک ربع ساعت، او را بدون پوشک رها کنید تا بازی کند و بدنش هوا بخورد. این روش برای جلوگیری از ادرار سوختگی نوزاد نیز بسیار موثر است. 

تعویض زود به زود

بهتر است عادت کنید قبل از پر شدن پوشک و قبل از اینکه نشانگر تعویض پوشک ظاهر شود، پوشک نوزاد را تعویض کنید. این عادت نه تنها برای جلوگیری از ادرار سوختگی نوزاد موثر است، بلکه در زمان بروز این عارضه نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.

استفاده از پماد های گیاهی

استفاده از پماد کالاندولا برای جلوگیری از سوختگی ناشی از پوشک. پماد کالاندولا به دلیل گیاهی بودن، 100% طبیعی و فاقد کورتون است و هیچ عوارضی پس از مصرف ندارد. 

بهترین پماد برای سوختگی ناشی از پوشک پماد سوختگی کالاندولا است. در لیست زیر چند نمونه از ویژگی های پماد کالاندولا را به شما معرفی می کنیم.

  1. درمان التهاب پوستی
  2.  درمان سوختگی پوست با اجسام داغ و یا بخار آب
  3. پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی
  4. درمان آفتاب سوختگی در خانه
  5. درمان گزیدگی نیش حشرات
  6. درمان جوش پوست
  7. درمان اگزما پوست
  8. درمان خشکی پوست
  9. درمان ترک پوست
  10. درمان عرق سوز شدن
  11. درمان ادرار سوختگی اطفال
  12. بازسازی و ترمیم پوست
  13. درمان زخم بستر
  14. درماتیت ناشی از پرتودرمانی
  15. درمان سریع سوختگی
  16. خواص پماد کالاندولا برای صورت
  17. درمان کک و مک صورت
  18. پماد ضد حساسیت پوست
  19. پماد ضد خارش کالاندولا
پما ضد حساسیت پوستی کالاندولا

ادرار سوختگی نوزاد دختر یا همان سوختگی ناشی از پوشک با ادرار سوختگی نوزاد پسر فرق چندانی ندارد، زیرا به هر حال هر دو نوزاد از این عارضه رنج می‌برند و اذیت می‌شوند؛ اما در هر صورت به علت حساسیت بیشتر ناحیه تناسلی نوزادان دختر، ادرار سوختگی نوزاد دختر باید سریع‌تر رفع شود.

برای جلوگیری از ادرار سوختگی نوزاد باید قبل از وقوع این عارضه تمهیدات لازم را انجام دهید. گرچه گاهی مادرها تمام سعی خود را می‌کنند تا پای کودکشان دچار این عارضه نشود، اما با این حال این عارضه رخ می‌دهد.

برای جلوگیری از ادرار سوختگی نوزاد دختر، حتما در هر بار تعویض پوشک، او را بشویید و کاملا با دستمال‌های نرم و بدون پرز خشک کنید. در نوزادان پسر نیز بهتر است این قانون را رعایت کنید. 

اگر به هر علت امکان شست و شو با آب برای شما فراهم نبود، دستمال نرمی را فقط با آب آغشته کنید و بدن نوزاد را کاملا تمیز کنید.

درمان خانگی ادرار سوختگی

سوختگی ناشی از پوشک دردناک و آزاردهنده است. بنابراین در صورتی که کودک شما دچار این عارضه شدند، باید بلافاصله به درمان آن بپردازید. برای این کار می‌توانید از روش‌های خانگی کمک بگیرید. قصد داریم در ادامه چندین روش درمان خانگی ادرار سوختگی شدید را به شما توضیح دهیم.

روغن نارگیل و کندر

در طول زمان، استفاده از روغن نارگیل برای درمان ادرار سوختگی درمان رایجی بوده. زیرا روغن نارگیل از بی خطر ترین روغن های طبیعی برای درمان درماتیت تماسی است.

همچنین روغن نارگیل خواص ضد باکتری؛ضد ویروس و ضد قارچی دارد، که برای درمان عفونت یا پیشگیری از آن مفید است. چربی های روغن نارگیل نیز بدن کودک را نزم و مرطوب نگه می دارد‌. برای درمان ادرار سوختگی برای مــاساژ کودک از این روغن استفاده کنید.  این روغن نیز خاصیت ضد التهابی دارد و استفاده از آن به کاهش درد و سوزش و تورم و درمان التهاب پوست کمک می کند . همچنین به دلیل خاصیت ضد میکروبی که دارد، با باکتری های عامل ادرار سوختگی مقابله می کند و آن ها را از بین می برد.

روغن نارگیل برای درمان ادرار سوختگی
جوش شیرین برای درمان ادرار سوختگی

جوش‌شیرین

جوش‌شیرین که به آن بی‌کربنات‌سدیم هم گفته می‌شود، نه تنها اسیدها را خنثی می‌کند، بلکه در متعادل کردن PH طبیعی پوست نوزاد هم مفید است. این موضوع می‌تواند به مبارزه با میکروب‌هایی مانند باکتری‌ها و قارچ‌ها که علل رایج ادرار سوختگی شدید  هستند، کمک کند. می‌توانید هر روز از این روش درمانی استفاده کنید‌.

جو دوسر

جو دو سر منبع غنی پروتئین است که به محافظت از پوست نوزاد کمک می کند. همچنین حاوی ترکیباتی با نام ساپونین است، که خاصیت پاک کنندگی دارد و می تواند منافذ پوست کودک را از کثیفی و آلودگی پاک کند.
جو دو سر همچنین خاصیت ضد التهابی دارد و به برطرف شدن التهاب و سوزش ادرار سوختگی کمک می کند. با مخلوط کردن جو دو سر در وان می توانید از آن برای پاک کردن پوست کودک استفاده کنید.

جو دوسر برای ادرار سوختگی

روغن درخت چای

از روغن درخت چای به‌طور گسترده برای درمان مشکلات پوستی استفاده می‌شود، چون حاوی خواص ضدعفونی‌کننده است. خواص ضدباکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچی روغن درخت چای آن را به یکی از بهترین روغن‌ها برای درمان سوختگی کودک تبدیل می‌‌کنند. یک بار در روز از این روش استفاده ‌کنید.

آلوئه‌ورا برای درمان ادرار سوختگی نوزاد

قرن‌هاست که از آلوئه‌ورا برای خواص بهبود‌ دهنده‌ای که دارد، استفاده می‌شود. این گیاه مفید می‌تواند با طبیعت ضدالتهابی خود پوست ملتهب و تحریک‌ شده‌ی نوزاد را تسکین دهد. آلوئه‌ورا همچنین حاوی خواص ضدباکتریایی است که می‌توانند با باکتری‌های ایجادکننده‌ی بثورات مبارزه کنند. دو تا سه بار در هفته از آلوئه‌ورا استفاده کنید.

آلوئه‌ورا برای درمان ادرار سوختگی نوزادان

درمان ادرار سوختگی نوزادان نیاز به توجه ویژه دارد و باید توسط یک پزشک متخصص انجام شود. اما برخی اقدامات کلی ممکن است به عنوان بخشی از درمان در نظر گرفته شوند:

مشاوره پزشکی: مهمترین قدم برای درمان ادرارسوختگی نوزادان، مشاوره با یک پزشک متخصص است. پزشک با بررسی تاریخچه پزشکی و انجام آزمون‌های مورد نیاز، علت ادرارسوختگی را تشخیص خواهد داد.

تغییرات در تغذیه: در بعضی موارد، تغییرات در تغذیه نوزاد می‌تواند به کاهش ادرارسوختگی کمک کند. پزشک ممکن است رژیم غذایی یا نوع غذاها را تغییر دهد.

تمرینات فیزیکی: در برخی موارد، تمرینات فیزیکی ممکن است به تقویت عضلات و کاهش ادرارسوختگی کمک کند. این تمرینات باید با توجه به سن و وضعیت سلامتی نوزاد تعیین شود.

داروها: در مواردی که علت ادرارسوختگی با مشکلات فیزیولوژیکی مرتبط است، ممکن است پزشک داروهای خاصی را تجویز کند مثل پماد کالاندولا.

همچنین، باید به موارد خاص و شرایط هر نوزاد توجه داشته باشید، زیرا هر مورد ممکن است نیاز به بررسی و درمان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.