مجتمع صنایع دینه ایران

درمان پاهای آفتاب سوخته

ممکن است گرمای خورشید جذاب باشد ولی اگر پوست شما آفتاب سوخته شود با درد و سوزش بسیار زیادی همراه است پس قبل از این که نیاز به درمان آفتاب سوختگی داشته باشید از آن جلوگیری کنید. در این مقاله قصد داریم تا روش های  درمان پاهای آفتاب سوخته را برای شما شرح دهیم.

پاهای آفتاب سوخته

پاهای شما به‌ویژه آسیب‌پذیر هستند، زیرا به آسانی فراموش می‌شود که کرم ضد آفتاب را به بالای پاهایتان بزنید. به علاوه، قرار گرفتن در معرض رطوبت و آب در ساحل یا استخر می تواند حتی دقیق ترین کاربردهای ضد آفتاب را نیز از بین ببرد.

اگر پای خود را دچار آفتاب سوختگی و متورم می‌شوید، راه‌حل‌هایی برای کمک به شما وجود دارد. به خواندن ادامه دهید تا بدانید چه کاری باید انجام دهید و چه زمانی باید داروخانه را رها کنید و با پزشک تماس بگیرید.

درمان آفتاب سوختگی پوست پا

بهترین روش برای درمان آفتاب سوختگی پاهای متورم

بهترین روش برای درمان آفتاب سوختگی باهاب شما پما کالاندولا دینه است. پماد کالاندولا علاوه بر خاصیت ضد التهابی که دارد بسیار مناسب برای انواع آفتاب سوختگی ها است. 

برخی از مواردی که پماد کالاندولا برای درمان آنها  استفاده می شود در زیر اشاره شده است:

  1. درمان التهاب پوستی
  2. درمان سوختگی پوست با اجسام داغ و یا بخار آب
  3.  پیشگیری و درمان آفتاب سوختگی
  4. درمان گزیدگی نیش حشرات
  5. درمان جوش پوست
  6.  درمان اگزما پوست
  7. درمان عرق سوز شدن
  8. درمان ادرار سوختگی اطفال
  9. بازسازی و ترمیم پوست
  10. درمان زخم بستر
  11. درماتیت ناشی از پرتودرمانی
  12. درمان سریع سوختگی

  13. خواص پماد کالاندولا برای صورت

  14. درمان کک و مک صورت 

پماد کالاندولا دینه برای درمان آفتاب سوختگی پوست.

هنگامی که پاهای شما متورم و آفتاب سوخته است، می خواهید روی اقداماتی تمرکز کنید که تورم را کاهش می دهد و در حین بهبودی پوست، احساس خنکی ایجاد می کند. نمونه هایی از این مراحل عبارتند از:

پاهایتان را در آب سرد خیس کنید: با گرفتن یک وان کوچک (موجود در اکثر داروخانه ها) و پر کردن آن با آب خنک، یک حمام پا با آب خنک ایجاد کنید. پاهای خود را حدود 10 دقیقه خیس کنید. پاهای خود را به آرامی خشک کنید و برای محافظت در برابر خشکی از یک مرطوب کننده استفاده کنید. از یخ در آب استفاده نکنید آبی که خیلی سرد است می تواند به پوست شما آسیب برساند.
مواد تسکین دهنده را اضافه کنید: مواد اضافی را به حمام پا اضافه کنید (در صورت تمایل). به عنوان مثال می توان به سرکه سیب برای بهبود بهبودی، جوش شیرین برای کاهش التهاب، یا بلغور جو دوسر برای کاهش خارش اشاره کرد.
با کمپرس خنک بپوشانید. کمپرس های خنک را با فرو بردن پارچه های نرم در آب خنک و قرار دادن آنها روی پاهای خود اعمال کنید.
به حمام پاهای خود نرم کننده اضافه کنید: برای حفظ آرامش پوست از مرطوب کننده استفاده کنید. آنهایی که حاوی آلوئه ورا یا سویا هستند معمولاً گزینه های عالی هستند.
بدون کفش به بیرون بروید: مدت زمان پوشیدن کفش را در چند روز اول پس از آفتاب سوختگی به حداقل برسانید. کفش ها می توانند اصطکاک و فشار را افزایش دهند که روند بهبود را کند می کند.
اصطکاک پایتان را با اجسام کاهش دهید: در مواقعی که نیاز به پوشیدن کفش دارید، از کفش های پنجه باز (مانند دمپایی) استفاده کنید. بدانید که ممکن است لازم باشد بند های صندل را در صورتی که به خصوص تنگ می شوند، باز کنید.
بدن و پاهایتان را هیدراته نگه دارید: با نوشیدن آب زیاد هیدراته بمانید. آفتاب سوختگی می تواند با کشیدن آب به سلول های آسیب دیده منجر به کم آبی بدن شود. اطمینان حاصل کنید که آب کافی می نوشید، بنابراین رنگ ادرار شما زرد کم رنگ است.
از ایجاد تاول بر روی پاهایتان جلوگیری کنید: از ایجاد تاول هایی که ممکن است روی پاهای شما ظاهر شود خودداری کنید. در حالی که مقاومت در برابر بیرون آمدن این تاول ها می تواند دشوار باشد، انجام این کار می تواند پوست آسیب پذیری را نشان دهد که زمانی برای بهبودی نداشته است.
پماد  ضد التهاب بمالید: از داروهای ضد التهابی بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن استفاده کنید.
از استفاده از محصولاتی که حاوی بی حس کننده های موضعی هستند خودداری کنید – این موارد با حروف “-caine” ختم می شوند. محصولات حاوی داروهای بیهوشی ممکن است در واقع با ایجاد واکنش های آلرژیک و تحریک بیشتر ضرر داشته باشند تا مفید.

پزشک چگونه ورم پاهای ناشی از آفتاب سوختگی را درمان می کند؟

به راحتی می توان این سوال را مطرح کرد که در صورت آفتاب سوختگی شدید، پزشک چه کاری می تواند برای شما انجام دهد در مقایسه با کارهایی که در خانه انجام می دهید. با این حال، مواقعی وجود دارد که بهتر است برای مراقبت از پاهای شدیداً آفتاب سوخته و متورم به پزشک مراجعه کنید.

آفتاب سوختگی شدید می تواند مانند سوختگی درجه دو و سه باشد. مطمئناً برای سوختگی شدید به دنبال مراقبت از پزشک خواهید بود.

با توجه به بنیاد سرطان پوست، علائمی که نشان می دهد باید در مورد پاهای آفتاب سوخته خود با پزشک تماس بگیرید عبارتند از:

  • لرز
  • تب بیشتر از 100.5 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد)
  • ترشح چرک از تاول ها
  • تاول شدید

پزشک ممکن است درمان های مختلفی را بر اساس شدت سوختگی پیشنهاد کند. در برخی موارد، ممکن است نیاز داشته باشید:

  • مایعات داخل وریدی (IV) برای درمان کم آبی بدن
  • کرم های موضعی تجویزی (مانند استروئیدها) برای درمان تحریک پوست
  • آنتی بیوتیک ها و استروئیدهای خوراکی برای کاهش پاسخ ایمنی بدن شما
  • مراقبت از زخم اگر تاول یا تحریک پوست قابل توجه باشد
درمان پاهای آفتاب سوخته

بهترین راه برای جلوگیری از ورم پا در اثر آفتاب سوختگی چیست؟

پاها اغلب نادیده گرفته می شوند که در آن آفتاب سوختگی ممکن است رخ دهد. علاوه بر ناراحتی های آشکار ناشی از آفتاب سوختگی، آسیب پوستی ناشی از اشعه ماوراء بنفش می تواند خطر ابتلا به ملانوما را افزایش دهد. بر اساس یک مطالعه در سال 2016، تخمین زده می شود که 15 درصد از تمام ملانوم ها در لایه های خارجی پوست شما روی پا و مچ پا هستند. و ملانوما شایع ترین نوع سرطان در پاهای شماست.

در نتیجه، بهتر است تا حد امکان از آفتاب سوختگی پاها جلوگیری کنید. شما می توانید این کار را انجام دهید:

  • حداقل هر 2 ساعت یک کرم ضد آفتاب روی پاها (و کل بدن) بمالید
  • انتخاب ضدآفتاب ضدآب برای استفاده روی پاها (حتی اگر شنا نمی کنید، پاها در برابر تعریق آسیب پذیر هستند)
  • استفاده از ضدآفتاب و چند دقیقه صبر کردن قبل از پوشیدن کفش برای اطمینان از اینکه کرم ضد آفتاب زمان فرو رفتن در پوست را داشته است.
  • استفاده از کرم ضد آفتاب به قسمت پایین پاها، نه فقط بالای پاها. پایین پاهای شما نیز ممکن است بسوزد و نتایج به خصوص ناراحت کننده هستند
  • پوشیدن جوراب های SPF یا لباس های محافظ (چند برند جوراب یا ساق پا را برای فعالیت های خارج از منزل می سازند تا از پاها و پاهای شما در برابر نور خورشید محافظت کنند)

محافظت از پوست در برابر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند برای محافظت در برابر ملانوما و سایر اشکال سرطان پوست حیاتی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.