مجتمع صنایع دینه ایران

واریس واقعا چیست؟ و در چه قسمت های بدن ایجاد می شود؟

واریس چیست؟

به سیاهرگ ها (عروق) متورم و پیچ خورده، واریس می گویند. و به  تغییر شکل و تورم  عروق که  معمولا در پا شناخته شده تر است نیز واریس پا می گویند.  اگر این عروق متورم در رکتوم (راست روده منتهی به مقعد) ایجاد شده باشند به آن همورویید (بواسیر) گفته می شود.

واریس ممکن است به شکل واریکوسل و یا برروی پوست صورت و سایر مناطق بدن نیز ایجاد شوند.  حال که فهمیدیم واریس چیست با دینه ایران همراه باشید تا نشانه ها و علائم آن و  راه های درمان واریس را مرور کنیم.

در این نوشته می خوانید:

واریس چیست؟ و در کدام قسمت های بدن بوجود می آید؟

واریس چرا و چگونه ایجاد می شود؟

واریس  تغییر شکل یا متورم شدن سیاهرگها ناشی از افزایش سن، وراثت، وزن زیاد، ضعیف شدن ماهیچه های اطراف عروق و فشار زیاد روی آنهاست. گردش طبیعی جریان خون با فشار پمپ قلب و جریان خون در سرخرگها به همه اندام های بدن آغاز می شود و از طریق سیاهرگها (عروق) خلاف جاذبه زمین به قلب باز می گردد.

در سیاهرگهای سالم با خاصیت ارتجاعی طبیعی، خون از طریق این سیاهرگها و با کمک انقباض عضلات پایینی مانند پمپ عمل کرده و خون را به بالا می فرستد. در فواصل معین سیاهرگها دریچه های کوچکی به نام دریچه لانه کبوتری وجود دارد که در هنگام عبور خون باز شده و پس از آن بلافاصله بسته می شوند تا جلوی بازگشت خون به عقب گرفته شوند.

وقتی این عروق به دلایل مختلف شل شده و خاصیت ارتجاعی طبیعی خود را از دست میدهند، دریچه های لانه کبوتری به خوبی چفت نشده و مقداری از خون به عقب بر می گردد که خود باعث گشاد شدگی و تغییر شکل بیشتر در  سیاهرگ می شود.

مراحل واریس:

  • رگهای عنکبوتی
  • وریدهای واریسی
  • ادم پا
  • تغییرات پوستی
  • زخم های پا
مراحل واریس
واریس چیست و در کجا های بدن بوجود می آید

آیا من واریس دارم؟

مشخص ترین و آشکارترین نشانه های واریس، واریس در سیاهرگهای پا است که به صورت رگ های ضخیم، برآمده و پیچ خورده با رنگ آبی یا ارغوانی تیره برروی پا مشاهده می شوند. گاهی هم واریس های ابتدایی به صورت شبکه های مویرگی و تارعنکبوتی به رنگ آبی و قرمز در مناطق نزدیکتر به سطح پوست به وجود می آید که برای مردم از آشناترین نشانه های واریس است.

اما این علائم تنها نشانه های واریس پا نیستند و همانطورکه در بالا هم اشاره شد، واریس در پا تنها نوع واریس نیست اما متداول ترین آنهاست.

سایرعلایم واریس در پاها:

  • پاهای سنگین و دردناک
  • تورم در بخش پایینی پا و قوزک
  • پای داغ و ضربان دار
  • گرفتگی عضله پا به خصوص در شب
  • پوست خشک و خارش دار در اطراف عروق آسیب دیده
  • درد بیشتر در پا بعد از نشستن یا ایستادن طولانی
واریس چیست؟
واریس چیست و در گدام قسمت های بدن بوجود می آید

پیش گیری و جلوگیری از واریس در خانه:

9 روش جلوگیری از واریس:

 

  1. از ایستادن ها و نشستن های طولانی خودداری کنید زیرا باعث واریس می شود. اگر بنا به نوع کار خود مجبورید که مدت طولانی سر پا بایستید یا بنشینید، به تناوب در میانه کار، شروع به قدم زدن کنید .
  2. در هر زمان که ممکن شد پاهای خود را بالا ببرید تا کمک کنید خون به مدت طولانی در رگها باقی نمانده و باعث تورم و تغییر شکل بیشتر در عروق نشود. در زمان های کوتاهی از روز در هنگام دراز کشیدن، پاها را بالاتر از قلب قرار دهید. که از تورم رگ ها و تبدیل شدن آن به واریس جلوگیری کنید.  
  3. مرتب  ورزش کنید.  تمریناتی برای تقویت عضلات ( به ویژه عضلات ساق پا در واریس پا)  انجام دهید تا ماهیچه ها به عنوان دیواره نگهدارنده اطراف عروق، قوی شده و  به بهبود جریان خون کمک کنند.
  4. وزن خود را کاهش دهید تا بار و فشار روی عروق کم شود.
  5. کفش پاشنه کوتاه بپوشید تا ماهیچه های پشت ساق پا بیشتر درگیر حرکت شده و تقویت شوند.
  6. رژیم غذایی کم نمک داشته باشید.
  7. لباسهای سفت که در اطراف کمر، کشاله ران و ساق پا فشار وارد می کنند نپوشید زیرا باعث کاهش گردش جریان خون می شوند.
  8. به دلیل آنکه علت تغییر شکل  و تورم سیاهرگ ها در منطقه رکتوم و پاها در بسیاری از موارد یکسان است،  بسیاری از مواردی که در بالا گفته شد، برای پیشگیری یا جلوگیری از وخیم تر شدن همورویید نیز موثر است. برای مثال نشستن ها و حتی ایستادن های طولانی باعث فشار بیشتر برروی سیاهرگها برای انتقال خون از پشت به قلب می شود  و باید اجتناب شود. و یا چاقی  با  افزایش فشار برروی لگن باعث افزایش ریسک ابتلا به همورویید می شود. ورزش و تحرک  به بهبود جریان خون کمک می کند.
  9. رژیم غذایی پرفیبر برای جلوگیری از یبوست و نرم شدن مدفوع و فشار در ناحیه رکتوم و لگن توصیه می شود. البته باید توجه داشت که رعایت تعادل در رژیم غذایی خیلی مهم است زیرا  اسهال هم باعث فشار به سیاهرگهای منطقه رکتوم می شود.
درمان های خانگی واریس
واریس چیست؟ و راه های درمان آن

چه زمانی به پزشک برای درمان واریس مراجعه کنیم؟

  1. ادامه درد و تورم 
  2. افزایش عروق تغییر شکل یافته
  3. درد یا تحریک که باعث اختلال در خواب یا روند معمول  زندگی می شود
  4. ایجاد نقطه های تیره مانند خون مردگی و یا زخم در دیواره سیاهرگ
  5. کبود شدگی های نسبتا وسیع یا تغییر رنگ پوست اطراف عروق واریسی

محصولات دینه ایران برای درمان واریس

– نارسایی مزمن شبکه سیاهرگی و رفع عـوارض آن از قبیـل اِدم، خارش، درد و احساس سنگینی در پاها، گرفتگی عضله ساق پا

– تقویت دیواره عروق و همچنین پیشگیری از تضعیف آن (پیشگیری و بهبود واریس و هموروئید)

-درمان واریس های  سطحی و بهبود واریس پیشرفته

– درمان درد، خارش ، احساس سنگینی در پاها و درد عضله ساق پا

– بهبود ادم پس از اعمال جراحی و تروما 

– هماتوم دردناک و کبود شدگی

  1. در صورتیکه عمل به سایر توصیه ها باعث بهبود  نشود، استفاده از جوراب های واریس با فشار ملایم و دایم  که در مچ پا سفت تر  و تنگ تر و به سمت بالای پا به تدریج شل تر طراحی شده اند، کمک می کنند تا خون از سمت پایین به سمت بالا و قلب بهتر جریان پیدا کند. این جورابهای فشاری بهتر است از صبح تا شب (قبل از خواب) پوشیده شوند ولی به دلیل آنکه تحمل پذیری مناسبی ندارند، استفاده از مکمل و فراورده گیاهی که تحمل پذیری بالاتری دارد توصیه می شود.   

    2-  از فرآورده های استاندارد حاوی عصاره شاه بلوط هندی به فرم خوراکی ( معادل روزی 100 میلی گرم اسین) یا موضعی (معادل دو گرم  اسین در هر 100 گرم) استفاده کنید. طبق مطالعات کلینیکی متعدد، مصرف این فرآورده ها باعث می شوند تا دیواره عروق سلامت تر شده و خاصیت ارتجاعی طبیعی به آنها باز گردد. در ضمن خاصیت ضد التهاب داشته و مانع از نفوذ پذیری عروق و مویرگها به درون بافت و تورم در ناحیه می شود.

  2. این روش به عنوان کمک در رفع عوارض  واریس مانند تغییر شکل سیاهرگ، ورم و سنگینی موضع، نقطه های رنگی قبل از زخم سیاهرگ، کبودی و تغییر رنگ پوست و…  در مناطق مختلف بدن از جمله در بهبود  واریکوسل میتواند  موثر باشد و به بهبود و کاهش درد و سوزش سیاهرگهای متورم منطقه مقعد در بیماران هموروییدی نیز کمک می کند.  در تعدادی از مقالات و کارازمایی های بالینی، تاثیر کالاندولای موضعی  و  برخی گیاهان دیگر نیز  به عنوان کمک درمان  دیواره و اولسرهای سیاهرگی مطرح شده است.   

    3-  پزشک متخصص (معمولا پزشک متخصص قلب و عروق و جراح عروق) جهت بررسی احتمال وجود لخته و سایر شرایط سیاهرگ ها ممکن است  سونوگرافی از عروق را صلاح بداند. سونوگرافی براحتی از روی پوست انجام می گیرد.

    4-بنابر صلاحدید پزشک  و جراح متخصص عروق، می توان از  روش RF و یا لیزر ( با کمک حرارت) و یا  اسکلروتراپی ( تزریق ماده ای بدرون رگ های واریسی) که باعث بسته شدن رگهای واریسی و تغییر مسیر طبیعی جریان خون از رگ واریسی به رگ سالم می شود، برای درمان استفاده کرد. در این روش ها، بافت تخریب شده رگ های واریسی در نهایت جذب بدن می شوند.

    4- در موارد خاص با کمک  جراحی، بخش متورم و واریسی شده عروق برداشته می شود. البته این روش تهاجمی تقریبا منسوخ شده است و جز در مورد سیاهرگ های خیلی بزرگ و بشدت مارپیچی انجام نمی گیرد.

تالیف و ترجمه: نازنین قریب

واحد تحقیقات دینه ایران

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.